Aktiviti
membaca seharusnya menjadi amalan masyarakat kerana bangsa membaca bangsa yang
berjaya.
Ulaskan
pernyataan tersebut.
Pendahuluan
: Dalam beberapa ungkapan peribahasa banyak juga yang membuat perbandingan
perihal golongan cerdik dengan yang bodoh. Peribahasa seperti si bodoh menjadi
makanan si cerdik, menggambarkan kecerdikan dan kepintaran menjadi keutamaan
dalam masyarakat. Demikian pula dengan sepotong maksud ayat dalam Al Quran yang
menyatakan, “Adakah sama golongan yang berilmu dengan golongan yang jahil?”.
Kedua-dua ungkapan indah tersebut memberi gred tertinggi kepada golongan yang
bijak dan berilmu. Oleh itu, apakah ciri utama untuk menjadi golongan yang
berilmu? Pemilikan ilmu tidak dapat ditiadakan dengan tradisi membaca. Oleh
sebab itulah dalam tamadun Islam sendiri, Firman yang pertama yang turun kepada
Nabi SAW ialah surah Al Alaq dengan membawa arahan membaca. Ketinggian darjat
golongan yang gemar membaca akan meletakkan mereka sedarjat lebih tinggi
daripada golongan biasa kerana dibezakan oleh ilmu. Oleh itu, membacalah demi
mengaut segala khazanah ilmu.
Apabila kita telusuri semula
sejarah panjang tamadun Islam, kecemerlangan tamadunnya adalah berpaksikan ilmu
pengetahuan. Tradisi membaca yang amat ditekankan dalam Islam telah berjaya
melahirkan tokoh-tokoh agamawan dan ilmuwan yang tersohor. Daripada pembacaan
yang penuh berdisiplin itulah, justeru lahirlah tokoh-tokoh Islam yang amat
hebat seperti ibnu Sina, Al Farabi, Imam Malik, Imam Shafie dan banyak lagi. Al
Quran sebagai kitab teras dalam kepercayaan Islam telah memuatkan pelbagai khazanah
ilmu yang meliputi empat paksi utama ilmu iaitu Akidah, Ibadat, Jinayat dan
Munakahat. Penganut Islam yang benar-benar membaca dan menghayati isi kandungan
Al Quran telah berjaya mengangkat syiar Islam ke seluruh empat penjuru alam.
Pernah dikhabarkan, ketika kejatuhan kerajaan Abasiyah di tangan kuasa Mogul,
air sungai Furat telah menjadi hitam pekat kerana cairan dakwat daripada
buku-buku yang dibuang ke dalam sungai. Begitulah gambaran hebatnya budaya ilmu
dalam kalangan generasi Islam zaman awal.
Perang Salib telah menjadi satu
lagi bukti bahawa tradisi membaca telah mengangkat martabat sesuatu bangsa. Hal
tersebut berlaku apabila tentera-tentera Salibiyah yang dipimpin oleh Richard The Lion Heart telah memperoleh
inspirasi budaya ilmu dalam tamadun Islam. Banyak kitab ilmu yang telah dibawa
balik lalu diterjemahkan ke bahasa Latin. Akhirnya berkembanglah suatu lagi
tamadun yang terbina di atas budaya membaca. Permulaan zaman Renaissance di
Eropah benar-benar terbentuk hasil mentelaah dan mengkaji segala sumber ilmu
yang bermula dengan tamadun Islam. Akhirnya, hingga kini Eropah telah menjadi
‘kiblat’ perkembangan ilmu seperti falsafah, tamadun dan teknologi. Bangsa
Eropah bangkit daripada zaman gelap menjadi bangsa yang mengeksport ilmu.
Demikianlah betapa hebatnya amalan membaca.
Berbalik kepada era moden,
tradisi membaca telah menjadi penanda aras utama kepada pencapaian luar biasa
beberapa negara kuasa ekonomi dunia. Negara-negara seperti Jepun, Korea Selatan
dan beberapa negara baru di Eropah telah menjadi kuasa ekonomi dunia. Walaupun
potensi ekonomi mereka agak terhad, namun kuasa ilmu telah berjaya mengangkat
negara-negara tersebut untuk terus bersaing dalam pasaran teknologi moden.
Jepun yang amat dikenali dengan kekuatan membaca dalam kalangan rakyatnya
memang sukar ditandingi oleh kuasa-kuasa besar hatta Amerika sekalipun. Rakyat
Jepun dikatakan secara purata mampu membaca 120 buah buku dalam setahun. Kini
dua lagi kuasa baru di Asia Timur jauh iaitu Korea Selatan dan Taiwan turut
bersaing hebat dalam bidang teknologi. Pada hari ini rakyat Korea Selatan amat
disegani oleh dunia luar apabila teknologi android mereka dalam penghasilan
telefon pintar Samsung telah berjaya menawan pasaran dunia. Begitulah beberapa
petunjuk hebat hasil penjanaan ilmu kerana bangsa membca bangsa yang berjaya.
Amalan membaca sekali gus dapat
membawa sesuatu bangsa untuk keluar dari zon jumud kepada intelek. Hakikatnya,
rakyat Malaysia pada era penjajahan telah dianggap sebagai bangsa bodoh yang
boleh dijajah dan dicucuk hidung. Namun, atas kesedaran untuk kembali
bermaruah, bangsa Malaysia juga mula celik ilmu sebaik negara mencapai
kemerdekaan. Akhirnya rakyat Malaysia mula menuntut ilmu dalam pelbagai bidang.
Kita mula menjadi bangsa pencinta ilmu dan bermulalah tradisi membaca.
Penubuhan pelbagai institusi pengajian sama ada rendah, menengah mahupun tinggi
telah memberi peluang rakyat menggali pelbagai cabang ilmu seperti bahasa,
sejarah, keagamaan dan teknologi. Walaupun hakikat minat membaca rakyat
Malaysia masih rendah jikalau hendak dibandingkan dengan rakyat Jepun, namun
kesedaran ke arah itu telah bermula. Hasil kesedaran terhadap budaya ilmu dan
budaya membaca, kini kita telah muncul sebagai salah sebuah Negara Dunia Ketiga
yang cukup pantas berkembang. Demikianlah suatu dimensi baru dalam budaya
membaca untuk meletakkan kita duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan
negara-negara maju.
Kesimpulannya, memetik nukilan
Saiyidina Ali KW, “Tuntutlah ilmu kerana ilmu menjaga kamu dan kamu menjaga
harta. Ilmu apabila diperdagangkan bertambah dan harta apabila diperdagangkan
berkurang, membuktikan bahawa ilmulah yang menjadi harta paling kekal. Demi
sebutir ilmu, justeru membacalah yang menjadi wadah utama. Sebagai bangsa yang
masih baharu, kita masih jauh untuk bersaing dengan negara-negara maju, namun
jikalau tradisi membaca terus diperkasakan, insya-Allah kita juga akan menjadi
bangsa yang berjaya.
No comments:
Post a Comment