Wednesday 17 August 2011

KUAH DURIAN DI BULAN RAMADHAN


Hmmm... Aku ni bukan penggemar durian. Kalau sekali musim durian tu, mungkin aku hanya akan beli dua kali jer. Tapi, entah macam mana, aku teringin sangat nak makan kuah durian. Mujurlah musim durian belum lagi habis. Kalau tak, mau kempunan aku. So, aku paksa hubby start kereta carikan durian untuk aku walaupun dah malam. Nasib baik buffet durian kat tempat aku masih dibuka lagi. Aku beli dalam RM20. Adalah beberapa ulas. Tapi isinya manisssss gitu. Baunya pulak taklah begitu kuat. Wangi... Dengan keinginnan nak makan kuah durian yang membuak-buak, aku pun terus masak bila sampai rumah. Sesenang masak mee manggi jer kalau sesiapa nak cuba buat kuah durian ni.

Masukkan durian dalam periuk, masukkan santan; santan jangan pekat sangat, nanti pekat kuah tu tak sedap pula- tambah la air. Masukkan sedikit gula untuk perisa manis. Jangan terlebih gula sebab durian kan ker dah manis. Sehelai dua daun pandan sebagai penambah aroma. Hmmm.. wangiii.... Dan secubit dua garam untuk menerbitkan rasa lemak dalam kuah durian tadi. Perghhhh... Sedapppp makan sebab dah teringin sangat. Lemak, manis seadanya, aroma pandan berbalut aroma durian yang sedang. Lunas akhirnya keinginan aku nak makan kuah durian tu. Bagi yang tak suka durian tu, memang la tak dapat bayangkan kelazatannya. Makan la dengan roti jala ke, roti putih pun boleh. Tapi aku makan macam tu jer. Aku sorang je yang nak makan pun. Hubby kurang gemar durian sebab panas. So, yang lebih tu aku simpan dalam peti ais dan sambung makan esok malamnya. Sejukkkk pun sedappp.. Macam ais krim durian. Tak caya cuba la buat.

Lagi satu, aku tak suka kacau sangat bila masak durian tu. Sebab aku nak isi durian tu tak lerai dari bijinya. Jadi bila makan kuah durian tu, dapat makan duriannya sekali. Kan kan kan?

So, sesiapa yang nak cuba buat tu, silakan.. Selamat menjamu selera atau menjamu mata dengan semangkuk kuah durian ni.

Salam penuh aroma dariku... tata....



No comments:

Post a Comment