Wednesday 24 August 2016

ISU REMAJA - PONTENG SEKOLAH



Langkah- langkah untuk menangani masalah ponteng sekolah

1.       Peranan ibu bapa
          - memastikan anak-anak pergi ke sekolah setiap hari dan berada di sekolah
            sehingga tamat sesi persekolahan
          - pelajar yang bermasalah, ibu bapa perlu menghubungi guru kelas untuk
            memastikan anak berada di kelas
          - kempen kesedaran dan motivasi waris
          - ibu bapa perlu bekerjasama dengan pihak lain untuk memastikan anak
            mereka berada di sekolah
          - mengambil berat terhadap aktiviti yang disertai oleh anak-anak
          - ibu bapa perlu mengenali rakan sebaya anak-anak.

2.       Sikap Remaja
          - perlu mempunyai wawasan dalam kehidupan
          - semangat untuk berjaya
          - berusaha bersunguh-sungguh
          - mempunyai prinsip hidup dan tidak mudah terpengaruh dengan orang lain
          - sentiasa mengingati tanggungjawab sebagai anak, pelajar dan anggota
            masyarakat
          - remaja perlu bersikap positif

3.       Peranan Sekoalah ( guru )
          - Setiap guru kelas perlu melaporkan masalah ponteng sekolah kepada pihak
            pentadbir
          - Guru kelas perlu menghubungi ibu bapa dengan menghantar surat
             mengikut peraturan kementerian
          - sekiranya surat telah dihantar, tetapi tidak ada tindakan waris,pihak sekolah
            perlu mengunjungi rumah pelajar berkenaan untuk bertemu dengan pelajar
            dan keluarga
          - Guru perlu diberi kuasa polis untuk menahan mana-mana pelajar
          - pihak pengurusan sekolah dibenarkan memasuki premis kafe siber
          - Peranan guru kaunseling

4.       Peranan Masyarakat
          - Bertanggungjawab menegur pelajar yang terlibat dalam gejala ponteng
            atau jika ternampak pelajar yang melepak di tempat-tempat yang tidak
            sepatutnya pada waktu persekolahan
          - Anggota masyarakat menghubungi ibu bapa atau pihak sekolah

5.       Kerajaan
          - Kementerian Pelajar perlu memandang serius masalah ini dan mengambil
            tindakan yang lebih tegas
          - Agensi kerajaan yang tidak berkaitan dengan kementerian Pelajaran juga
            perlu memainkan peranan menahan pelajar yang terlibat dengan kes
            ponteng
          - Penubuhan Pasukan Petugas Antiponteng bagi memantau masalah ponteng
            sekolah adalah wajar dan pasukan ini perlu menjalankan tugas dengan
            berkesan

          - Guru yang turut terlibat dengan operasi ini perlu menerima tanggungjawab
            ini dengan dada yang terbuka


            
Contoh peribahasa yang boleh digunakan
1.       Jangan Menjadi Seperti Ketam Mengajar Anaknya Berjalan Betul
2.       Ke mana Tumpahnya Kuah, Kalau Tidak ke Nasi
3.       Melentur Buluh Biarlah dari Rebungnya
4.       Seekor kerbau membawa lumpur, habis semuanya terpalit
5.       Bagaimana acuan begitulah kuihnya
6.       Pemuda harapan bangsa, pemudia tiang negara
7.       Bagai mencurahkan garam ke laut
8.       Bagai menyiram air ke daun keladi
9.       Bagai melepaskan batuk di tangga
10.     Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna
11.     Nasi sudah menjadi bubur




A. PUNCA/ SEBAB-SEBAB

Sebab-sebab timbulnya masalah ponteng sekolah

1.       Ibu bapa
          - kurangnya perhatian ibu bapa
          - remaja rasa tersisih dan mereka tidak dipedulikan
          - ibu bapa terlalu sibuk mencari rezeki sehingga mengabaikan tanggungjawab
          - kurang mengambil berat tentang perkembangan anak-anak di sekolah
          - tidak bertegas terhadap anak-anak yang sengaja ponteng

2.       Sikap remaja
          - tidak berminat untuk belajar
          - malas untuk menyiapkan kerja sekolah
          - tidak mempunyai kesedaran
          - tidak ada jati diri
          - tidak mempunyai matlamat hidup yang jelas sekadar untuk berseronok

3.       Faktor persekitaran/ rakan sebaya
          - terpengaruh dengan rakan-rakan
          - tersalah memilih kawan
          - dicabar oleh kawan-kawan untuk melanggar peraturan
          - anggap rakan sebaya sebagai tempat untuk menyelesaikan masalah

4.       Masyarakat
          - anggota masyarakat bersikap individualistic tidak ambil hirau apa yang
             berlaku
          - tidak menegur palajar yang ponteng, tidak memberitahu kepada ibu bapa
            atau pihak sekolah
          - Masyarakat tidak memainkan peranan yang sepatutnya
          - tidak wujud semangat kerjasama dalam kalangan anggota masyarakat

5.       Penguatkuasaan Undang-undang yang tidak ketat
          - hukuman terhadap pelajar ponteng agak ringgan, selepas diberhentikan
            pelajar tersebut boleh memohon melalui JPN dan ditempatkan di sekolah
            lain
          - pelajar tidak ambil kisah kerana mereka masih berpeluang bersekolah

B. LANGKAH-LANGKAH
         
1.       Peranan ibu bapa
          - memastikan anak-anak pergi ke sekolah setiap hari dan berada di sekolah
            sehingga tamat sesi persekolahan
          - pelajar yang bermasalah, ibu bapa perlu menghubungi guru kelas untuk
            memastikan anak berada di kelas
          - kempen kesedaran dan motivasi waris
          - ibu bapa perlu bekerjasama dengan pihak lain untuk memastikan anak
            mereka berada di sekolah
          - mengambil berat terhadap aktiviti yang disertai oleh anak-anak
          - ibu bapa perlu mengenali rakan sebaya anak-anak.

2.       Sikap Remaja
          - perlu mempunyai wawasan dalam kehidupan
          - semangat untuk berjaya
          - berusaha bersunguh-sungguh
          - mempunyai prinsip hidup dan tidak mudah terpengaruh dengan orang lain
          - sentiasa mengingati tanggungjawab sebagai anak, pelajar dan anggota
            masyarakat
          - remaja perlu bersikap positif

3.       Peranan Sekoalah ( guru )
          - Setiap guru kelas perlu melaporkan masalah ponteng sekolah kepada pihak
            pentadbir
          - Guru kelas perlu menghubungi ibu bapa dengan menghantar surat
            mengikut peraturan kementerian
          - sekiranya surat telah dihantar, tetapi tidak ada tindakan waris,pihak sekolah
            perlu mengunjungi rumah pelajar berkenaan untuk bertemu dengan pelajar
            dan keluarga
          - Guru perlu diberi kuasa polis untuk menahan mana-mana pelajar
          - pihak pengurusan sekolah dibenarkan memasuki premis kafe siber
          - Peranan guru kaunseling

4.       Peranan Masyarakat
          - Bertanggungjawab menegur pelajar yang terlibat dalam gejala ponteng
            atau jika ternampak pelajar yang melepak di tempat-tempat yang tidak
            sepatutnya pada waktu persekolahan
          - Anggota masyarakat menghubungi ibu bapa atau pihak sekolah

5.       Kerajaan
          - Kementerian Pelajar perlu memandang serius masalah ini dan mengambil
            tindakan yang lebih tegas
          - Agensi kerajaan yang tidak berkaitan dengan kementerian Pelajaran juga
            perlu memainkan peranan menahan pelajar yang terlibat dengan kes
            ponteng
          - Penubuhan Pasukan Petugas Antiponteng bagi memantau masalah ponteng
            sekolah adalah wajar dan pasukan ini perlu menjalankan tugas dengan
            berkesan
          - Guru yang turut terlibat dengan operasi ini perlu menerima tanggungjawab
            ini dengan dada yang terbuka



 
C. KESAN-KESAN

1.       Diri Sendiri
          - tercicir persekolahan
          - keruntuhan akhlak dan berlaku kegiatan yang tidak sihat
          - akan menjejaskan keputusan peperiksaan dan mungkin akan gagal
          - masa depan gelap

2.       Keluarga
          - ibu bapa berasa malu
          - maruah keluarga tercemar
          - harapan keluarga hancur

3.       Masyarakat
          - menjadi sampah masyarakat
          - menggugat ketenteraman jika terlibat dengan jenayah
          - masyarakat hidup dalam ketakutan
          - tidak dapat memberi apa-apa sumbangan kepada masyarakat

4.       Negara
          - masalah kepada Negara
          - kehilangan bakal pemimpin Negara
          - terpaksa memperuntukan bajet untuk menangani masalah ini untuk
  melahirkan rakyat yang mempunyai jati diri.


Contoh peribahasa yang boleh digunakan
1.       Jangan Menjadi Seperti Ketam Mengajar Anaknya Berjalan Betul
2.       Ke mana Tumpahnya Kuah, Kalau Tidak ke Nasi
3.       Melentur Buluh Biarlah dari Rebungnya  

4.       Seekor kerbau membawa lumpur, habis semuanya terpalit
5.       Bagaimana acuan begitulah kuihnya
6.       Pemuda harapan bangsa, pemudia tiang negara
7.       Bagai mencurahkan garam ke laut
8.       Bagai menyiram air ke daun keladi
9.       Bagai melepaskan batuk di tangga
10.     Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna
11.     Nasi sudah menjadi bubur


 





No comments:

Post a Comment