KEPENTINGAN/FAEDAH/KEBAIKAN
AKTIVITI GOTONG-ROYONG
1.
INDIVIDU :
- Dapat
menerapkan nilai-nilai murni seperti tolong-menolong dan kerjasama
- Menyihatkan tubuh badan kerana seseorang itu
akan berpeluh ketika melakukan aktiviti-aktiviti yang dirancang
- Meningkatkan
semangat atau motivasi bekerja
- Individu dapat berkawan dengan anak-anak
jiran yang menganuti kefahaman yang berbeza mengikut kaum
- Individu
dapat membangkitkan kesedaran dan komitmen kerja
- Melahirkan
individu yang memiliki minda kelas pertama
2.
KELUARGA :
- Mewujudkan
keluarga bahagia
- Anak-anak dapat menerapkan nilai-nilai murni
seperti menghormati ibu bapa dan membantu mereka menguruskan rumah tangga
- Meringankan beban ibu bapa yang bekerja
dengan membantu mereka membersihkan rumah
- Rumah
kelihatan bersih dan ceria menjelang musim perayaan
- Majlis rumah terbuka dapat dijalankan oleh
ibu bapa dengan pertolongan anak-anak
- Mengurangkan
kos untuk mengambil pembantu rumah
- Perbelanjaan
harian dapat dijimatkan
- Merapatkan hubungan kekeluargaan dengan
berkongsi beban dan tugas di rumah
- Mengurangkan perbelanjaan bagi sesuatu
majlis seperti majlis perkahwinan dengan mendapatkan bantuan daripada jiran
tetangga dan saudara
3. SEKOLAH :
- Sekolah
akan bersih
- Memupuk nilai-nilai murni seperti
bekerjasama, tolong-menolong dalam kalangan pelajar
- Mewujudkan
konsep sekolah yang penyayang
- Mewujudkan
sekolah yang bersih dan ceria serta kondusif kepada P&P
- Rutin
tugasan kelas dapat dijalankan dengan baik
- Mewujudkan
pelajar yang sihat dari segi mental dan fizikal
- Minggu
gotong-royong perdana dapat dijalankan dengan baik dan jayanya
- Pelajar dapat mengambil bahagian yang aktif
dalam menghias kelas pada bulan kemerdekaan, badan kokurikulum dapat melakukan
khidmat sosial dengan menanam pokok-pokok bunga dan mengecat serta melukis
mural pada dinding bangunan sekolah
- Program-program sekolah seperti hari sukan,
hari kantin dan hari kecemerlangan dapat dijalankan dengan jayanya
4. MASYARAKAT :
- Mewujudkan
perpaduan yang lebih erat dalam kalangan masyarakat
- Membentuk
masyarakat yang penyayang
- Masyarakat
yang bermoral dan beretika
- Mewujudkan masyarakat yang penyayang dan
budaya menyayangi, iaitu sistem sosial yang kepentingan masyarakat lebih utama
daripada diri sendiri
- Menerapkan
masyarakat toleransi dan sifat kesefahaman ke arah perpaduan
- Mengeratkan
hubungan silaturahim dalam masyarakat di sesebuah tempat
- Kebersihan
kawasan taman dan kampung terpelihara
- Mewujudkan
masyarakat majmuk yang mempunyai perasaan kekitaan
- Menghapuskan sikap yang negatif seperti
mementingkan diri sendiri dalam menjalankan tugas yang dipertanggungjawabkan
- Majlis
keramaian dapat dilakukan dengan melibatkan penduduk setempat
- Semangat
kejiranan dapat dipupuk
- Mengekalkan
tradisi warisan bangsa turun-temurun
5. NEGARA :
- Merealisasikan teras pertama PIPP iaitu
mewujudkan negara bangsa berteraskan perpaduan
- Meningkatkan
imej negara dari segi kebersihan dan keceriaan
- Dapat
menarik pelancong asing mengunjungi negara
- Membuka ruang untuk menjadi tuan rumah bagi
sukan berprestij seperti SUKOM, persidangan antarabangsa seperti CHOGM, OIC dan
APEC
- Mewujudkan negara Malaysia bersatu yang mempunyai
matlamat yang sama iaitu perpaduan
- Menjadi garis panduan dalam membentuk,
mewujudkan dan mengekalkan identiti negara dalam kalangan dunia antarabangsa
- Maruah
dan martabat bangsa disanjung tinggi
- Mewujudkan
negara aman damai, sejahtera dan makmur
- Kerajaan boleh mengurangkan perbelanjaan
kerajaan dalam menjalankan tugas-tugas pembersihan dan keceriaan
- Mendapat
pandangan positif dari negara jiran
- Mengurangkan
penyebaran penyakit berjangkit seperti demam denggi dan taun
- Menyemarakkan
semangat patriotik dalam sanubari rakyat Malaysia
PERIBAHASA :
1. Melentur
buluh biarlah dari rebungnya
2. Berat
sama dipikul, ringan sama dijinjing
3. Sepakat
membawa berkat
4.- Bulat
air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat
5. Bagai
aur dengan tebing
6. Bagai
enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing
7. Ke
bukit sama didaki, ke lurah sama dituruni
8. Adat
bernegeri memagar negeri, adat berkampung memagar kampung
9. Bahu
memikul hati menyokong
10. Biar
menyeludup ke bawah rumah, asal mendapat telur ayam
11. Cepat
kaki ringan tangan
12. Di
laut angkatan, di darat kerapatan
13. Di
cuba-cuba bertanam mumbang, moga-moga tumbuh kelapa
14. Kalau
masih rebung mudah dipatahkan, kalau betung tidak terpatah lagi
PUNCA-PUNCA SEMANGAT
GOTONG-ROYONG SEMAKIN LUNTUR
1. INDIVIDU:
- individu
lebih mementingkan pekerjaan atau urusan peribadi
-
mereka
tidak mempunyai masa lantaran terlalu sibuk bekerja bagi memenuhi desakan
hidup.
-
Setiap
hari pulang lewat- kerja lebih masa atau kesesakan lalu lintas.
-
Individu
tidak mampu/berkeupayaan untuk menyertai aktiviti kemasyarakatan termasuklah
gotong-royong kerana masalah kesihatan
atau kecacatan.
-
Terdapat
individu yang kurang berminat untuk bercampur gaul atau mengenali sesama
anggota masyarakat, sebaliknya lebih suka menghabiskan masa dengan ahli
keluarga, kawan-kawan atau melakukan aktiviti sendiri.
-
Terdapat
individu yang memang bersikap “malas” untuk mengeluarkan peluh bukan setakat bersenam,
apatah lagi bergotong-royong yang mengotorkan dan memenatkan badan. Mereka
lebih suka “tidur’ jika tidak bekerja.
-
Pada
zaman teknologi ini, individu sejak
kanak-kanak lagi telah diasuh dengan “budaya hidup sendiri”. Buktinya,
kemunculan alat-alat permainan moden seperti komputer, ‘video game’, telefon
bimbit dan sebagainya telah memupuk sifat keakuan dan sentiasa hidup sendirian
tanpa mempedulikan perkara atau peristiwa yang berlaku di sekeliling mereka.
2. KELUARGA:
-
Setiap
ahli keluarga sibuk dengan urusan masing-masing, ibu bapa bekerja manakala
anak-anak ke sekolah.
-
Cuti
hujung minggu lebih suka dihabiskan dengan aktiviti masing-masing atau membawa
ahli keluarga berkelah, membeli-belah atau sekadar berehat di rumah. Alasannya,
mereka sudah penat bekerja dan perlu berehat pada hari cuti.
-
Ibu
bapa tidak memupuk semangat kerjasama
atau kejiranan dalam diri anak-anak sejak kecil.
-
Ibu
bapa tidak menunjukkan contoh yang baik kepada anak-anak. Mereka sendiri tidak
melibatkan diri jika ada aktiviti gotong-royong di kawasan kediaman mereka.
-
Oleh
itu, setelah dewasa, anak-anak tidak mahu melibatkan diri dalam aktiviti
kejiranan seperti gotong-royong di kawasan tempat tinggal mereka.
3.
MASYARAKAT
-
Terdapat
anggota masyarakat yang mengambil sikap tidak peduli tentang kegiatan
kemasyarakatan di tempat tinggal mereka.
-
Mereka
lebih suka membuat hal sendiri atau bersama-sama keluarga masing-masing.
-
Sesetengah
anggota masyarakat tidak mahu turut serta dalam aktiviti kemasyarakatan kerana
menjaga ‘status’ mereka di mata masyarakat.
-
Menganggap
aktiviti gotong –royong hanya sesuai dilakukan oleh orang berstatus rendah
sahaja.
-
Masyarakat
menganggap segala urusan kebersihan sesuatu kawasan kediaman sudah menjadi
tanggungjawab Pihak Berkuasa Tempatan(PBT)
kerana mereka telah membayar cukai pintu.-Tugas menjaga kebersihan di tempat mereka sepatutnya
dilakukan oleh pekerja-pekerja PBT
termasuklah kebersihan kawasan kediaman, longkang, padang permainan dan sebagainya. Oleh sebab itu, aktiviti gotong-royong tidak
perlu dilaksanakan.
4. NEGARA:
-
Dewasa
ini banyak kediaman dibina dengan ciri-ciri ‘privacy’ iaitu jauh di atas bukit
atau berpagar tinggi bukan setakat bertujuan menjamin keselamatan tetapi
mencerminkan status penghuninya.
-
Sukar
untuk berkenalan sesama jiran sekali gus aktiviti kemasyarakatan juga sukar dijalankan.
-
Pihak
kerajaan juga membataskan peranan mereka untuk menyebarkan maklumat tentang
sesuatu kempen gotong-royong di media massa
kerana kos penyiaran yang tinggi.
LANGKAH-LANGKAH
UNTUK MEMUPUK SEMANGAT GOTONG-ROYONG
1. KELUARGA/IBU-BAPA
-
mengadakan
aktiviti gotong-royong di rumah (melentur buluh biarlah dari rebungnya)
-
melibatkan
diri dalam aktiviti kemasyarakatan
-
menjadi
teladan kepada anak-anak (bapa borek anak rintik)
-
menerangkan
kepentingan gotong-royong kepada anak-anak
2. MASYARAKAT
-
mengadakan
aktiviti gotong-royong membersihkan kawasan perumahan (bagai
aur dengan tebing)
-
secara
tidak langsung dapat mengeratkan tali silaturahim
-
mengadakan
pertandingan bertema kebersihan untuk menarik minat masyarakat bergotong-royong
membersihkan kawasan rumah masing-masing
3. PIHAK SEKOLAH
-
melalui
P&P, guru menyemai kesedaran tentang kepentingan gotong-royong
-
aktiviti
khas seperti Gotong-royong Perdana, Pertandingan Kebersihan dan Keceriaan
Kelas, Pertandingan Perhiasan sempena Bulan Kemerdekaan dan lain-lain
-
Konsep
Sekolahku Rumahku
4.
PERANAN
MEDIA
- berperanan
sebagai wadah yang menyampaikan maklumat
-
media
elektronik menyiarkan gambar/aktiviti gotong-royong yang dianjurkan oleh
penduduk setempat
5. PERANAN KERAJAAN
-
mengadakan kempen gotong-royong membersihkan kawasan persekitaran dan gotong-royong menyediakan Rumah
Terbuka
KEPENTINGAN/FAEDAH/KEBAIKAN
AKTIVITI GOTONG-ROYONG
1.
INDIVIDU :
- Dapat
menerapkan nilai-nilai murni seperti tolong-menolong dan kerjasama
- Menyihatkan tubuh badan kerana seseorang itu
akan berpeluh ketika melakukan aktiviti-aktiviti yang dirancang
- Meningkatkan
semangat atau motivasi bekerja
- Individu dapat berkawan dengan anak-anak
jiran yang menganuti kefahaman yang berbeza mengikut kaum
- Individu
dapat membangkitkan kesedaran dan komitmen kerja
- Melahirkan
individu yang memiliki minda kelas pertama
2.
KELUARGA :
- Mewujudkan
keluarga bahagia
- Anak-anak dapat menerapkan nilai-nilai murni
seperti menghormati ibu bapa dan membantu mereka menguruskan rumah tangga
- Meringankan beban ibu bapa yang bekerja
dengan membantu mereka membersihkan rumah
- Rumah
kelihatan bersih dan ceria menjelang musim perayaan
- Majlis rumah terbuka dapat dijalankan oleh
ibu bapa dengan pertolongan anak-anak
- Mengurangkan
kos untuk mengambil pembantu rumah
- Perbelanjaan
harian dapat dijimatkan
- Merapatkan hubungan kekeluargaan dengan
berkongsi beban dan tugas di rumah
- Mengurangkan perbelanjaan bagi sesuatu
majlis seperti majlis perkahwinan dengan mendapatkan bantuan daripada jiran
tetangga dan saudara
3. SEKOLAH :
- Sekolah
akan bersih
- Memupuk nilai-nilai murni seperti
bekerjasama, tolong-menolong dalam kalangan pelajar
- Mewujudkan
konsep sekolah yang penyayang
- Mewujudkan
sekolah yang bersih dan ceria serta kondusif kepada P&P
- Rutin
tugasan kelas dapat dijalankan dengan baik
- Mewujudkan
pelajar yang sihat dari segi mental dan fizikal
- Minggu
gotong-royong perdana dapat dijalankan dengan baik dan jayanya
- Pelajar dapat mengambil bahagian yang aktif
dalam menghias kelas pada bulan kemerdekaan, badan kokurikulum dapat melakukan
khidmat sosial dengan menanam pokok-pokok bunga dan mengecat serta melukis
mural pada dinding bangunan sekolah
- Program-program sekolah seperti hari sukan,
hari kantin dan hari kecemerlangan dapat dijalankan dengan jayanya
4. MASYARAKAT :
- Mewujudkan
perpaduan yang lebih erat dalam kalangan masyarakat
- Membentuk
masyarakat yang penyayang
- Masyarakat
yang bermoral dan beretika
- Mewujudkan masyarakat yang penyayang dan
budaya menyayangi, iaitu sistem sosial yang kepentingan masyarakat lebih utama
daripada diri sendiri
- Menerapkan
masyarakat toleransi dan sifat kesefahaman ke arah perpaduan
- Mengeratkan
hubungan silaturahim dalam masyarakat di sesebuah tempat
- Kebersihan
kawasan taman dan kampung terpelihara
- Mewujudkan
masyarakat majmuk yang mempunyai perasaan kekitaan
- Menghapuskan sikap yang negatif seperti
mementingkan diri sendiri dalam menjalankan tugas yang dipertanggungjawabkan
- Majlis
keramaian dapat dilakukan dengan melibatkan penduduk setempat
- Semangat
kejiranan dapat dipupuk
- Mengekalkan
tradisi warisan bangsa turun-temurun
5. NEGARA :
- Merealisasikan teras pertama PIPP iaitu
mewujudkan negara bangsa berteraskan perpaduan
- Meningkatkan
imej negara dari segi kebersihan dan keceriaan
- Dapat
menarik pelancong asing mengunjungi negara
- Membuka ruang untuk menjadi tuan rumah bagi
sukan berprestij seperti SUKOM, persidangan antarabangsa seperti CHOGM, OIC dan
APEC
- Mewujudkan negara Malaysia bersatu yang mempunyai
matlamat yang sama iaitu perpaduan
- Menjadi garis panduan dalam membentuk,
mewujudkan dan mengekalkan identiti negara dalam kalangan dunia antarabangsa
- Maruah
dan martabat bangsa disanjung tinggi
- Mewujudkan
negara aman damai, sejahtera dan makmur
- Kerajaan boleh mengurangkan perbelanjaan
kerajaan dalam menjalankan tugas-tugas pembersihan dan keceriaan
- Mendapat
pandangan positif dari negara jiran
- Mengurangkan
penyebaran penyakit berjangkit seperti demam denggi dan taun
- Menyemarakkan
semangat patriotik dalam sanubari rakyat Malaysia
PERIBAHASA :
1
Melentur
buluh biarlah dari rebungnya
2
Berat
sama dipikul, ringan sama dijinjing
3
Sepakat
membawa berkat
4
Bulat
air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat
5
Bagai
aur dengan tebing
6
Bagai
enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing
7
Ke
bukit sama didaki, ke lurah sama dituruni
8
Adat
bernegeri memagar negeri, adat berkampung memagar kampung
9
Bahu
memikul hati menyokong
10
Biar
menyeludup ke bawah rumah, asal mendapat telur ayam
11
Cepat
kaki ringan tangan
12
Di
laut angkatan, di darat kerapatan
13
Di
cuba-cuba bertanam mumbang, moga-moga tumbuh kelapa
14
Kalau
masih rebung mudah dipatahkan, kalau betung tidak terpatah lagi
15
Berat
sama dipikul, ringan sama dijinjing
16
Bersatu
teguh, bercerai roboh
17
berat
tulang
18
bagai
ketam mengajar anaknya berjalan lurus.
19
hidung
tinggi
20
lepas
tangan
21
bagaimana
acuan, begitulah kuihnya.
No comments:
Post a Comment