Cara Belajar Yang Berkesan
Oleh : Long Yuxuan (5A)
Yang
bulat tidak datang bergolek, yang pipih tidak melayang. Peribahasa lama ini
telah menyatakan bahawa untuk mendapat rezeki lumayan atau keuntungan,
seseorang haruslah berusaha sedaya upaya. Menurut kata-kata pakar Fizik
terkenal, Albert Einstein, “ilmu tanpa agama adalah buta, agama tanpa ilmu
adalah lumpuh.” Kata-kata ini benar dan menegur seseorang untuk selalu menimba
ilmu pengetahuan serta perkembangan diri dari aspek agama dan rohaniah secara
seimbang dengan mementingkan kedua-duanya. Dalam era pascaperindustrian dan
pascaglobalisasi yang sering mencabar akal dan minda ini, kita telah menyumbang kepada ekonomi pesat
yang memerlukan remaja yang lebih berintelektual dan lebih berinovatif. Dalam
konteks ini, untuk seseorang remaja terus berdaya maju dan mencapai kejayaan
dalam kehidupan, dia seharusnya belajar dengan bersungguh-sungguh. Bak kata
orang-orang tua, kalau tidak dipecahkan ruyung, manakah dapat sagunya.
Sekiranya anak bangsa kini hendak mencapai kejayaan, kita hendaklah berusaha.
Oleh itu, pendidikan telah menjadi teras kemajuan seseorang pada peringkat
individu, masyarakat dan negara. Izharlah bahawa pendidikan dan keputusan
pelajar dipentingkan dalam era teknologi dan informasi ini, dan semua remaja
haruslah berdaya maju sebelum nasi menjadi bubur. Persoalannya, apakah
cara-cara untuk belajar dengan berkesan?
Menurut
kata-kata William J.Siegal, “manusia tidak merancang untuk gagal, tetapi gagal
untuk merancang.” Nasihat beliau telah menegur manusia terutamanya remaja kini
untuk membuat persediaan, persiapan dan rancangan sejak awal lagi, bak kata
pepatah sediakan payung sebelum hujan. Antara cara untuk belajar yang berkesan
ialah membuat jadual waktu. Generasi-Z kini sering menghadapi cabaran dan
dugaan yang berkaitan dengan masa. Hal ini demikian kerana untuk berjaya dalam
masyarakat pesat ini, seseorang akan lebih menyertai aktiviti-aktiviti
kokurikulum di sekolah atau menyertai pertandingan di luar sekolah.
Aktiviti-aktiviti tersebut telah banyak menggunakan masa remaja dan menjejaskan
keputusannya. Oleh itu, sebuah jadual waktu perlulah dirancang untuk mengatur
masa seseorang dengan lebih sistematik, persis kata-kata orang Melayu, masa itu
emas. Sebuah jadual yang baik mestilah mengandungi masa untuk belajar, masa
untuk aktiviti bersukan, kokurikulum dan beriadah. Hal ini adalah untuk
mengurangkan tekanan seseorang remaja dan dapat mendidik akhlak serta pemikiran
yang positif. Jika aktiviti-aktiviti disusun dan dirancang dengan baik,
seseorang remaja tidak akan mengabaikan aktviti kokurikulum serta mengelakkan kemerosotan
aspek akademiknya. Tegaslah bahawa membuat sebuah jadual waktu dapat menyedia
seseorang remaja untuk menghadapi cabaran dan dugaan kehidupan dengan lebih
produktif tanpa tekanan.
Jika
ditinjau dari sudut dimensi yang sama, mengamalkan tabiat mengulangkaji
pelajaran merupakan teras kejayaan seseorang remaja. Teknologi-teknologi baharu
yang diperkenalkan seperti cendawan tumbuh selepas hujan telah menjadi daya
perhatian semua remaja. Walau bagaimanapun, kita seterusnya mengamalkan nilai
berdisiplin dan berdikari untuk mengulang kaji pelajaran. Hal ini penting
kerana perkara-perkara yang telah diajar dalam kelas mudah untuk dilupakan.
Ahli-ahli sains telah membuktikan bawah 10 peratus yang diajar oleh guru
sekolah diingat oleh pelajar selepas 1 bulan. Oleh itu, kita dapat mengekalkan ingatan
fakta-fakta dan teori yang diajar oleh guru jika kita rajin mengulang kaji. Tambahan pula, seseorang remaja seharusnya
menetapkan masa yang tetap untuk mengulangkaji. Contohnya 1 jam sehari, setiap
malam pada pukul 8 hingga 9. Dengan menggunakan cara ini, seseorang remaja akan
lebih terbiasa dengan tabiat mengulang kaji dan tidak akan mengelakkannya
sesuai dengan kata-kata aforisme lama, alah bisa tegal biasa. Justeru,
seseorang remaja yang ingin belajar dengan berkesan haruslah melakukan latihan intensif melalui buku-buku latihan
atau kertas peperiksaan tahun-tahun lepas. Cara ini sangat penting terutamanya
dalam bidang Matematik dan Fizik. Hal ini demikian kerana bidang-bidang
tersebut bergantung kepada aspek teori dan aplikasi dalam kehidupan dan dengan
melatih minda kita untuk mengaplikasikan bahan yang dipelajari, secara tidak
langsung informasi penting dapat dikekalkan. Tambahan pula, seseorang yang
rajin membuat buku latihan akan lebih memahami format dan struktur soalan yang
ditanya dalam peperiksaan. Hal ini dapat melatih remaja tersebut dalam teknik
jawab yang betul serta jawapan lebih tepat. Tuntasnya, salah satu cara untuk
belajar dengan berkesan ialah untuk mengulang kaji pelajaran serta membuat latihan
intensif melalui buku latihan.
Bak
kata pepatah, badan cergas, minda cerdas. Salah satu cara yang efektif lagi
pragmatik yang telah diabaikan oleh generasi muda untuk belajar dengan berkesan
ialah mengamalkan gaya hidup sihat. Seseorang remaja haruslah menjalankan
aktiviti senaman, makan makanan berkhasiat, tidur awal dan sebagainya jika
hendak menjadi pelajar yang cemerlang. Sebuah kajian tempatan telah dibuat dan
menyatakan 70 peratus atlet negara merupan pelajar cemerlang di sekolah seperti
Datuk Nicole Ann David. Hal ini demikian kerana semasa melakukan aktiviti
senaman, sel-sel di badan kita dapat menghantar oksigen ke otak dengan lebih
efisien serta dapat menyumbang kepada otak yang berfungsi dan bertindak dengan
lebih cepat dan tepat. Tambahan pula, aktiviti senaman yang dilakukan juga
meningkatkan aliran darah ke organ-organ dengan lebih cepat dan tidak akan
berasa keletihan semasa berada dalam kelas. Di samping itu, seseorang remaja
juga mestilah mendapat masa tidur yang secukupnya. Pada usia 13 hingga 17
tahun, pakar sains telah menyarankan bahawa ritma sirkadian kita memerlukan
sekurang-kurangnya 8 jam untuk tidur. Maka, hakikat remaja yang ingin tidur selepas
tengah malam kian membimbangkan. Oleh itu, kita haruslah mendisiplinkan diri
dan tidur pada masa yang ditetapkan. Perkara ini penting untuk mengelak keadaan
lesu di sekolah pada hari esoknya. Selain itu, pemakanan yang seimbang juga
penting untuk belajar dengan berkesan. Remaja-remaja kini sering memilih
makanan segera dan makanan ringan seperti burger, mi segera dan kentang goreng.
Pengambilan makanan-makanan ini akan menyumbang kepada kesan-kesan negatif
seperti obesiti tekanan darah tinggi. Jika menghidapi dengan penyakit kronik
tersebut, seseorang remaja tidak dapat memberi perhatian penuh di kelas dan terpaksa
mengabaikan pendidikan untuk mengubati penyakitnya. Selain itu, pengambilan air
berkarbonat seperti Coke dan Pepsi mempunyai kandungan gula serta sodium
glutanat yang tinggi. Hal ini akan memberi tenaga segera kepada pengguna tetapi
mereka akan berasa keletihan selepas beberapa jam. Tambahan pula, pengambilan
minuman tersebut akan menyumbang kepada penyakit kencing manis dan penyakit
kardiovaskular yang tidak dapat diubati. Oleh itu, remaja yang ingin belajar
dengan berkesan seharusnya makan makanan yang berzat serta seimbang. Contohnya,
lauk-pauk yang mempunyai 7 elemen kesihatan seperti kabohidrat, lemak, vitamin,
mineral, serat, air dan protin. Hal ini akan memperkuatkan sistem imunisasi
seorang remaja dan membolehkannya memberi perhatian dalam jangka masa yang
lebih panjang. Sesuailah dengan kata-kata orang-orang tua dahulu, mencegah
lebih baik daripada mengubati. Sudah terang lagi bersuluh bahawa seorang remaja
yang ingin belajar dengan berkesan haruslah mengamalkan gaya hidup sihat.
Sehubungan
dengan itu, seseorang remaja yang ingin belajar dengan berkesan seharusnya
memberi perhatian dan tumpuan dalam kelas. Hal ini demikian kerana perkara atau
bidang yang diajar oleh guru merupakan perkara khusus yang akan ditanyakan
dalam peperiksaan nanti. Contohnya, Sijil Peperiksaan Malaysia hanya bertanya
perkara dan bidang berkaitan dengan buku teks yang diajar oleh guru sekolah.
Tambahan pula, guru-guru yang berpengalaman dapat meramalkan bab-bab yang
penting dan bahagian tertentu yang harus diberi tumpuan dan penekanan semasa
peperiksaan yang akan datang. Di samping itu, guru-guru Malaysia juga perlu
menghadiri seminar-seminar yang dianjurkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia
(KPM). Jika format jawapan telah diubah, guru-guru merupakan orang pertama yang
akan diberitahu. Oleh itu, seseorang remaja yang berwaspada wajar mendengar dan
memberi perhatian untuk mengetahui format soalan dan jawapan terkini. Jika
seseorang pelajar tidak mendengar nasihat yang diberi oleh guru, dia mungkin
akan mendapat keputusan yang buruk walaupun menjawab dengan jawapan betul. Hal
ini kerana pelajar tersebut tidak menepati format terkini dan ini akan menjejaskan
masa depannya. Izharlah bahawa memberi perhatian di dalam kelas penting untuk
belajar dengan berkesan.
Sebelum
bicara petua diakhiri, cara terakhir untuk belajar secara berkesan ialah
mendapat bantuan dari pusat tuisyen atau bimbingan guru kelas tambahan. Kini,
bahan bacaan seperti Sejarah dan bidang kesusasteraan Melayu terlalu banyak
untuk dipelajari. Oleh itu, guru-guru di kelas tidak dapat mengajar topik-topi
tersebut dengan menyeluruh. Walau bagaimanapun, peperiksaan awam akan memberi
soalan berkaitan dengan topik yang tidak diajar oleh cikgu. Dalam konteks ini,
seseorang remaja yang ingin belajar dengan berkesan seharuslah meminta bantuan
daripada guru pusat tuisyen atau bimbingan guru kelas tambahan. Pusat tuisyen
dapat dijadikan sebuah tempat pelajar mempelajari topik yang tidak dapat
dirangkumi oleh guru sekolah atau untuk mengulang kaji pelajaran. Guru-guru di
pusat tuisyen juga berpengalaman mendidik dan menambah baik keputusan seseorang
murid. Untuk berjaya dalam peperiksaan, seseorang remaja mestilah berdaya maju
dan memohon bantuan guru sekolah selepas waktu sekolah atau pada waktu rehat.
Jika mempunyai topik yang tidak difahami, seseorang pelajar dapat menguasai
bidang tersebut dengan lebih terperinci jika bertanya gurunya. Remaja-remaja
tidak harus bimbang untuk mengambil langkah ini yang mungkin memakan masa
seorang guru atau membazirkan masa guru kerana keseluruhan guru berbudi pekerti
mulia dan tidak bersikap seperti enau belukar, melepaskan pucuk masing-masing. Guru-guru
biasanya sedia membantu pada bila-bila masa jua. Konklusinya, mendapat bantuan
daripada pusat tuisyen dan memohon bantuan serta nasihat oleh guru di luar
kelas merupakan cara yang utuh untuk belajar dengan lebih berkesan.
Izinkan
saya mengakhiri perbicaraan ini dengan peribahasa lama yang berbunyi, berakit-rakit
ke hulu, berenang-renang ke tepian, bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang
kemudian. Peribahasa ini telah mengajar kita untuk selalu rajin dan berdaya
maju dalam sesuatu perkara dahulu, walaupun betapa susahnya demi masa depan
yang akan menjadi lebih senang. Sehari selembar benang, lama-lama menjadi kain
juga. Jika seseorang remaja yang berusaha ingin mencapai kejayaan, dia
hendaklah bermula sejak awal lagi dengan belajar dengan berkesan. Dengan
mengikuti cara-cara yang diulaskan tersebut, pastilah seseorang akan menjadi
salah satu ahli generasi muda negara kita yang melambangkan kebijaksanaan
Malaysia. Pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara. Izharlah remaja merupakan
teras pembangunan negara kita untuk berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah
dengan negara yang telah mencapai anjakan paradigma di alaf baru ini. Sebelum
padi menjadi lalang, sebelum ayam di reban di sembar helang, marilah kita sebagai
generasi muda melambangkan kedaulatan, keinsafan dan kebijaksanaan kita kepada
seantero dunia dengan membuktikan kejayaan dalam pencapaian akademik yang
cemerlang!
Numpang promo ya Admin^^
ReplyDeleteingin mendapatkan uang banyak dengan cara cepat
ayo segera bergabung dengan kami di ionpk.club ^_$
add Whatshapp : +85515373217 || ditunggu ya^^
Karangan hebat
ReplyDeletetaik kau busuk
ReplyDeletetakda adab ke ha
DeleteAssalamualaikum
DeleteMenjawab soalan dengan mengangkat tangan
ReplyDeleteapeni
ReplyDelete