Sebagai warganegara Malaysia,
rakyat dikehendaki menghayati dan mempraktikkan prinsip-prinsip Rukun
Negara untuk memupuk semangat perpaduan. Rukun Negara diperkenalkan
untuk menyatupadukan rakyat Malaysia
supaya mereka saling menghormati, membantu, memahami dan bekerjasama.
Dengan ini, sebuah masyarakat penyayang dapat diwujudkan. Walau
bagaimanapun, masyarakat penyayang tidak dapat diwujudkan sekiranya
masyarakat yang bersifat individualistik dan materialistik masih wujud
dalam jiwa mereka. Mereka tidak sanggup menghulurkan bantuan kepada
golongan yang lemah dan bersikap mementingkan diri sendiri sepertienau
dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing. Hal ini jelas
diperlihatkan dalam isu Orang Kurang Upaya (OKU) di negara ini. Terdapat
sebahagian masyarakat memandang rendah orang kurang upaya dan
menganggap mereka tidak mampu memberikan jasa, sumbangan dan
perkhidmatan kepada keluarga, masyarakat dan negara. Sebenarnya, ramai
orang kurang upaya hanya mempunyai kecacatan dari segi fizikal , akal
mereka masih sempurna dan dapat berfikir dengan matang. Mereka masih
berupaya dan berkemampuan menyumbang jasa dalam pembangunan negara.
Namun, kemampuan mereka telah dinafikan oleh masyarakat. Mereka tidak
mempunyai peluang untuk membuktikan keupayaan mereka. Persoalannya,
mengapakah langkah-langkah yang diambil untuk menjaga kebajikan serta
kedudukan sosial OKU dalam masyarakat cuma bagai mencurahkan air ke daun
keladi atau menampal kersik ke buluh? Walaupun kempen demi kempen terus
dianjurkan namun, kebajikan golongan OKU tetap diabaikan. Dalam hal
ini, siapakah yang harus disalahkan? Sikap menuding jaritidak akan
menguntungkan sesiapa melainkan menambahburukkan situasi yang semakin
parah. Oleh sebab itu, setiap pihak harus memainkan peranan
masing-masing danmenjangkau sehabis tangan dalam melaksanakan
prakarsa-prakarsa yang pragmatik lagi efektif bagi membantu golongan
OKU.
Sebagai
mukadimah perbincangan, saya akan memfokuskan perbincangan saya secara
mendalam dan menyeluruh lagi objektif dengan menyelami, membedah siasat
dan mendiagnosis cara-cara yang dapat dilaksanakan untuk membantu
golongan OKU dari perspektif peranan yang dimainkan oleh ibu bapa. Umum
mengetahui bahawa setiap ibu bapa berharap anak-anak mereka sihat supaya
kehidupan mereka lebih sempurna dan gembira. Namun, hakikat adalah
berlawanan daripada apa-apa yang diharapkan kerana terdapat ibu bapa
yang mendapat anak yang cacat dari segi fizikal. Dalam kalangan ibu bapa
ini, terdapat segelintir ibu bapa sampai hati untuk meninggalkan anak
kandung mereka di rumah anak yatim ataupun di rumah kebajikan. Malahan,
terdapat ibu bapa yang mengurungkan anak mereka di dalam bilik kerana
malu memiliki anak yang cacat. Mereka juga tidak menghantar anak mereka
ke sekolah kerana menganggap anak mereka tidak mampu menerima pelajaran
di sekolah. Sebagaimana yang kita ketahui bahawa anak-anak merupakan
anugerah yang terbaik dikurniakan oleh Tuhan kepada ibu bapa. Jadi, di
bahu ibu bapa tergalas amanah yang sangat besar untuk memastikan
anak-anak mempunyai kehidupan yang bahagia tanpa mengira anak itu cacat
atau sempurna. Sebagai ibu bapa, mereka patut melindungi anak yang
kurang upaya dan menghantar mereka ke sekolah untuk melengkapkan diri
dengan ilmu pengetahuan supaya mereka boleh berdikari dan menyara
kehidupan pada masa akan datang. Selain itu, ibu bapa juga patut
menghantar anak-anak kurang upaya ke sekolah atau kolej yang menawarkan
kursus kemahiran agar mereka mempunyai kemahiran untuk kerjaya masa
depan mereka. Bagi ibu bapa yang memiliki anak yang sihat, mereka tidak
boleh bersifat berpeluk tubuh malah seharusnya menghulurkan bantuan
kepada OKU. Peribahasa Melayu ada mengatakan bahawa melentur buluh
biarlah dari rebungnya. Ibu bapa perlu mendidik anak mereka supaya
bersimpati akan nasib malang
yang menimpa OKU. Ibu bapa sepatutnya bersedia membantu golongan OKU
tanpa mengira warna kulit dan agama seseorang. Sekiranya ibu bapa
terjumpa orang buta melintas jalan raya, ibu bapa hendaklah membantu
mereka agar mereka dapat melintas jalan raya dengan selamat. Daripada
peristiwa itu, ibu bapa telah menjadi suri teladan kepada anak-anak
mereka. Bak kata peribahasa, bagaimana acuan begitulah kuihnya.
Anak-anak umpama sebutir permata yang belum digilap, ibu bapa yang akan
menggilap dan mencanainya sehingga menjadi berlian yang indah dan
berkilat. Pada masa lapang, ibu bapa boleh membawa anak mereka pergi ke
pusat kebajikan untuk melakukan kerja amal bagi membantu OKU. Dengan
melakukan kerja-kerja amal, ibu bapa dan anak-anak dapat membantu OKU di
samping mengeratkan hubungan silaturahim antara
keluarga persis peribahasa sambil menyelam minum air.
Jika
kita bersedia memerah otak dan berikhtar berhempas pulas, jalan
penyelesaian yang berkesan tentu ada dan tentu bukan satu sahaja
kerana di mana ada kemahuan, di situ ada jalan. Pihak kerajaan harus
melakukan sesuatu untuk membantu OKU. Statistik yang sahih lagi tepat
telah dikeluarkan oleh Pusat Kebajikan Masyarakat pada tahun 2009
menunjukkan bahawa kadar kemiskinan semakin meningkat disebabkan tiang
keluarga tidak dapat bekerja dan mencari rezeki akibat cacat. Oleh hal
yang demikian, kerajaan bukan sahaja perlu menyediakan tabung bagi
membantu keluarga yang miskin malahan perlu menyediakan tabung untuk
keluarga yang mempunyai ahli yang cacat supaya dapat meningkatkan
kualiti kehidupan mereka. Tidak dapat menafikan bahawa pertambahan rumah
setinggan di negara kita disebabkan oleh cara penyelesaian yang tidak
sempurna. Ada
angin ada pokoknya, kebanyakan golongan OKU tidak mendapat peluang
pekerjaan dan menganggur dalam jangka masa yang panjang malah mereka
juga tidak mampu membiayai perbelanjaan perubatan yang besar. Sekelompok
daripada mereka tidak mempunyai tempat perlindungan. Dalam konteks ini,
pihak kerajaan sepatutnya mewujudkan kebajikan perubatan kepada OKU
supaya mereka mendapat rawatan percuma di hospital kerajaan atau di
pusat kesihatan kerajaan. Pihak hospital swasta juga harus bertimbang
rasa dengan memberikan keistimewaan kepada golongan OKU melalui
pemberian diskaun. Perkhidmatan Kebajikan Am dan Jabatan Kesihatan
Negeri harus melipatgandakan usaha mendaftarkan OKU melalui bantuan
alat-alat pemulihan seperti kerusi roda dan menyediakan latihan
perusahaan dan vokasional. Kerajaan harus memperbanyakkan rumah murah
dan memberikan keutamaan kepada mereka supaya mereka dapat membeli rumah
dengan kos yang rendah. Pihak kerajaan harus mengalakkan golongan OKU
belajar di sekolah teknik yang boleh membekalkan mereka ilmu kemahiran
seperti kemahiran menghasilkan kraf tangan. Secara tidak langsung,
pengusaha kraf tangan tidak perlu bimbang lagi bahawa tiada generasi
muda yang ingin mewarisi malah kemahiran ini akan diwarisi serta
dipelajari oleh generasi akan datang. Pihak kerajaan patut
menganugerahkan penghargaan seperti pingat dan sijil kepada golongan
OKU yang berjaya dan berjasa dalam sesuatu bidang. Agensi-agensi Bukan
Kerajaan (NGO) secara sukarela hendaklah menyediakan beberapa kemudahan
bagi OKU seperti penubuhan Persatuan Kusta dan Rumah Amal Cheshire yang
sejajar dengan cogan kata ‘’Kebajikan Adalah Tanggungjawab Bersama’’.
Pihak kerajaan tidak harus mengamalkan sikap memekakkan telinga yang
tajam, menutup mata yang celik dan membutakan hati yang insaf dalam
peranan membantu OKU.
Sebagaimana
kita maklum, media massa juga memainkan peranan yang sangat penting
dalam membantu golongan OKU. Media massa
merupakan wahana yang dominan dalam mempengaruhi minda seseorang
dengan cepat dan berkesan. Generasi kini terutamanya golongan remaja
tidak dapat menjauhkan diri daripada pengaruh media massa.
Media massa telah berkembang dengan pesat dan bilangannya tumbuh dengan
begitu cepat bagai cendawan tumbuh selepas hujan. Media massa
terbahagikan kepada dua iaitu media cetak dan media elektronik. Media
massa merupakan pihak yang dapat memberikan maklumat lanjut tentang
golongan OKU dan cara untuk membantu mereka. Media cetak merupakan media
yang menggunakan kaedah tulisan seperti surat khabar, majalah dan buku.
Media elektronik pula merupakan media yang menggunakan teknologi
terkini yang menggunakan kaedah elektronik dan elektrik seperti radio,
televisyen dan internet. Media massa harus menekankan keprihatinan
masyarakat terhadap golongan OKU dan menghormati mereka sebagai insan
ciptaan Tuhan. Iklan yang berkaitan dengan sumbangan yang perlu
diberikan oleh golongan OKU harus diuar-uarkan supaya semua masyarakat
mengetahui dan menyalurkan sumbangan kepada yang memerlukan. Media massa
juga boleh bertindak dengan menyeru masyarakat memberikan sumbangan
kepada golongan OKU yang memerlukan bantuan dari segi kewangan.
Masyarakat harus diberitahu bahawa golongan OKU berhak mendapat peluang
pendidikan dan juga bersosial dengan masyarakat serta tidak dipisahkan
daripada aktiviti kemasyarakatan. Masyarakat harus memberikan layanan
yang saksama kepada golongan OKU. Artis-artis tempatan yang terkenal
sepatutnya memberikan sokongan sepenuhnya kepada golongan OKU
dengan menyeru masyarakat memberikan perhatian dan sokongan kepada OKU
dengan menggunakan pengaruh mereka yang kuat terhadap masyarakat. Media
massa harus bekerjasama bagai aur dengan tebing bersama-sama artis-artis
tempatan menekankan bahawa kecacatan bukan penghalang dalam memberikan
sumbangan yang bermakna kepada produktiviti dan kemajuan negara. Banyak
individu cemerlang telah berjaya meningkatkan nama baik negara dalam
aspek sukan, pertandingan dan juga keputusan yang baik walaupun mereka
mempunyai kecacatan dari aspek fizikal.
Memang
tidak dapat dinafikan bahawa remaja sekarang tidak mempunyai pegangan
agama dan didikan moral yang kuat. Hal ini menyebabkan mereka memandang
rendah terdapat sesiapa yang lemah daripada mereka terutamanya golongan
kurang upaya yang cacat dari segi fizikal. Didikan agama dan moral mampu
membentuk jati diri remaja. Dalam hal ini, pihak sekolah yang
bertanggungjawab mendedahkan nilai murni kepada pelajar. Dengan
mempunyai nilai murni yang baik, remaja generasi kini akan mempunyai
kesedaran untuk menghormati hak golongan OKU. Remaja haruslah dididik
oleh pihak sekolah tentang kesusahan yang dialami oleh OKU dan mereka
sepatutnya menghulurkan bantuan dan tidak harus menghina mereka lagi.
Hal ini adalah kerana golongan OKU juga merupakan makhluk yang diberi
peluang untuk menjalani kehidupan biasa seperti manusia normal. Didikan
agama juga sering mengajar manusia agar berbuat baik kepada semua orang
tanpa mengira paras rupa, bentuk badan mereka sama ada mereka normal
atau sebaliknya. Setiap individu memerlukan pengiktirafan daripada
masyarakat bahawa mereka masih diterima oleh semua orang. Guru sendiri
harus memainkan peranan yang penting dengan menjadi teladan baik kepada
pelajar seperti membantu pelajar yang cacat dan memberikan sepenuh kasih
sayang kepada mereka. Pelajar digalakkan membantu rakan mereka yang
cacat semasa mereka dalam kesusahan supaya mereka tidak berasa tersisih.
Guru harus memberikan layanan yang adil dan saksama kepada semua
pelajar. Pihak sekolah sepatutnya menyediakan kemudahan khas untuk
pelajar kurang upaya seperti tandas khas. Perlindungan juga harus diberi
dalam bentuk biasiswa dan bantuan kewangan kepada pelajar kurang upaya.
Tindakan sedemikian adalah untuk menggalakkan mereka terus berusaha dan
bersemangat gigih serta memastikan mereka dapat melanjutkan pelajaran
pada masa akan datang. Melalui sekolah yang merupakan rumah kedua
pelajar, pelajar akan menghormati golongan OKU dengan sepenuh hati. Hari
Orang-orang Cacat Sedunia boleh dianjurkan oleh pihak sekolah bagi
mengiktirafkan sumbangan mereka dalam pembangunan masyarakat dan negara.
Pelajar harus diberi kesedaran tentang pentingnya
menghormati hak-hak golongan OKU.
Sudah
terang lagi bersuluh bahawa pelbagai pihak harus bekerjasama untuk
memberikan kesedaran kepada semua masyarakat tentang golongan OKU dan
cara untuk membantu mereka. Golongan OKU harus dihormati dan dipandang
tinggi kerana mereka mampu mencapai kecemerlangan yang tinggi walaupun
cacat. Sejarah telah membuktikan bahawa kecacatan bukan penghalang untuk
berjaya dalam hidup dan menyumbang bakti kepada pembangunan masyarakat
dan negara. Bagi membuktikan perkara ini, contoh yang boleh
diketengahkan ialah Beethoven yang merupakan seorang pemuzik terkenal
yang cacat pendengaran serta Professor Ismail bin Mohd.Salleh yang cacat
penglihatan tetapi mendapat kejayaan dalam bidang akademik .
Masyarakat dan pihak lain harus memberi galakan kepada golongan OKU
supaya mereka akan terus berusaha dalam bidang yang diminati sehingga
mencapai kejayaan kerana kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat
sagunya. PBB juga telah mengiytiharkan sumbangan golongan OKU
yang termaktub dalam Hak Orang Kurang Upaya 1975. Mereka mendapat hak
serasi dengan semua manusia. Masyarakat harus menghargai golongan OKU
dengan memahami mereka kerana kelahiran, keturunan, kemalangan atau
penyakit menyebabkan kita lebih faham dan berasa bersyukur kepada Tuhan
tentang diri sendiri. Golongan OKU harus diberi penghargaan dan
diumumkan kejayaan oleh pihak kerajaan sebagai satu simbol kejayaan dan
semangat dedikasi mereka dalam pembangunan negara. Janganlah menghina
golongan OKU ini memandangkan mereka juga mempunyai ciri-ciri
keperibadian yang istimewa. Marilah kita bersama membantu golongan OKU
dan bersama-sama menyahut seruan kerajaan dengan mencapai Wawasan 2020
yang bertujuan untuk mewujudkan kelompok masyarakat yang sama taraf dan
bantu-membantu.
Sumber : Blog Cikgu Zainafsiah
No comments:
Post a Comment