LATIHAN MENJAWAB SOALAN NOVEL
Jawab soalan di bawah berdasarkan
Novel Leftenan Adnan Wira Bangsa Karya Abdul Latip Talib.
1) Pengarang mewujudkan
peristiwa-peristiwa yang dapat dijadikan teladan oleh pembaca. Berdasarkan novel yang anda pelajari, jelaskan dua peristiwa yang dapat dijadikan
teladan.
[8 markah]
JAWAPAN :
Novel yang saya kaji ialah Leftenan
Adnan Wira Bangsa karya Abdul Latip Talib. Peristiwa yang dapat menjadi teladan
ialah peristiwa Penghulu Deraman
bersama-sama anak buahnya yang terdiri daripada pengawal kampung datang bertemu
dengan Leftenan Adnan. Tujuan mereka untuk menyatakan persediaan mereka
bertempur membantu pasukan Askar Melayu menentang Tentera Jepun. Penduduk
kampung sangat prihatin bahawa Rejimen Askar Melayu kekurangan anggota dan sanggup
menawarkan khidmat mereka demi mencapai kemenangan melawan tentera Jepun. Hal ini menunjukkan bahawa semangat
patriotik dalam kalangan orang Melayu dalam menentang musuh dapat diteladani
oleh generasi pada masa ini.
Peristiwa seterusnya ialah peristiwa berpuluh-puluh askar Jepun sampai
ke kampung Sungai Ramal, Kajang. Mereka mencari keluarga Leftenan Adnan.
Penduduk kampung telah berpakat untuk tidak bekerjasama dengan tentera Jepun.
Mereka menyembunyikan keluarga Leftenan Adnan. Hal ini menunjukkan bahawa
keberanian Leftenan Adnan menjadi pencetus semangat anak-anak muda bagi
menentang tentera Jepun . Ramai yang menyertai pasukan pembebasan rakyat bagi
menentang pendudukan Jepun di Tanah Melayu. Semangat dan keberanian Leftenan bukan sahaja menjadi teladan kepada
penduduk kampung pada masa itu malah generasi kini juga perlu mempunyai rasa
sanggup berkorban demi negara.
2) Watak utama lazimnya
mendapat perhatian dan disukai oleh pembaca.Berikan tiga alasan bagi menyokong pandangan
anda dengan berdasarkan novel yang telah anda kaji.
[7
markah]
JAWAPAN:
Novel yang saya kaji ialah Leftenan
Adnan karya Abdul Latip Talib. Watak utama dalam novel tersebut ialah Adnan bin Saidi. Perwatakan beliau yang disukai oleh pembaca ialah beliau merupakan seorang yang rajin.
Buktinya, Adnan rajin membantu ayahnya menoreh getah, bersawah padi dan
memungut buah durian di dusun duriannya. Adnan juga seorang pelajar yang sangat
rajin menuntut ilmu.
Seterusnya, Adnan juga seorang yang memiliki semangat cinta akan
negara yang tinggi. Buktinya, Adnan bercita-cita untuk menjadi seorang
tentera kerana sayang akan negaranya. Untuk mencapai cita-citanya, Adnan
menolak jawatan sebagai guru pelatih, sebaliknya memohon jawatan sebagai
seorang tentera. Adnan sanggup meninggalkan kedua ibu bapanya demi mengejar
cita-cita sebagai pejuang negara. Malah, Adnan juga berjuang hingga ke titisan
darah yang terakhir demi menjaga maruah Rejimen Askar Melayu.
Selain itu, beliau juga merupakan seorang yang berani.
Buktinya, Adnan berikrar tidak akan sekali-kali menyerah kalah walau apa-apa
pun yang terjadi dalam peperangan menentang tentera Jepun. Setelah kehabisan
peluru, beliau sanggup bertempur jarak dekat dengan bersenjatakan bayonet
sahaja. Walaupun bilangan askar Jepun semakin ramai tetapi bilangan anggota
tentera Melayu semakin berkurangan, hal tersebut tidak melemahkan semangat
beliau malah beliau semakin berani mengasak pihak musuh.
Seperti yang dihuraikan di atas,
watak utama mempunyai keistimewaan, kesempurnaan nilai-nilai kehidupan dan
bersemangat serta penuh kecekalan yang menjadikan watak utama tersebut mendapat
perhatian pembaca.
3) Mengapakah unsur konflik
antara watak dalam sesebuah novel itu sangat penting? Nyatakan tiga alasan berdasarkan novel yang
telah anda kaji.
[7
markah]
JAWAPAN:
Novel yang saya kaji ialah Leftenan
Adnan karya Abdul Latip. Unsur konflik
antara watak dalam sesebuah novel itu sangat penting kerana konflik dapat
menjadikan jalan cerita lebih menarik. Buktinya, konflik antara Pak Saidi
dengan penduduk Sungai Ramal. Mereka gempar apabila mendapat tahu Pak Saidi
menghantar anaknya belajar di sekolah Inggeris. Hal ini demikian kerana ada
sekolah pondok dan sekolah Melayu di sekitar kawasan tersebut. Mereka khuatir
anak Pak Saidi menjadi murtad. Berdasarkan
realiti tersebut, kita dapat menilai corak pemikiran masyarakat pada waktu itu.
Seterusnya
konflik juga digunakan untuk memperlihatkan keistimewaan watak utama
menyelesaikan konflik yang dihadapi. Buktinya, konflik askar Melayu
dengan tentera Jepun. Leftenan Adnan terus memberikan kata-kata semangat kepada
anak-anak buahnya. Mereka semakin kehabisan peluru sedangkan asakan tentera
Jepun semakin bertambah. Berlaku pertempuran jarak dekat antara askar melayu
yang menggunakan bayonet dengan askar Jepun yang menggunakan pedang samurai. Unsur konflik ini menunjukkan betapa watak
utama iaitu Leftenan Adnan memainkan peranan penting dalam menaikkan semangat
askar-askar Melayu untuk menentang penjajah.
Akhir
sekali, konflik juga dapat dijadikan iktibar atau teladan kepada pembaca. Buktinya, konflik Samad
bertengkar dengan Penghulu Sidek. Samad mengatakan bahawa kedatangan Jepun
bukannya mahu menjajah tetapi British yang mahu menguatkan cengkaman
penjajahannya. Dari sini kita mengetahui bahawa terdapat segelintir penduduk
yang menjadi penyokong kepada kedatangan tentera Jepun di Tanah Melayu kerana terpengaruh
oleh propaganda pihak Jepun.
Egen apa tu??
ReplyDeleteTerima kasih untuk informasi tersebut.
ReplyDelete