Ø Rancangan Malaysia ke 7 (1995-2000) mencatatkan bilangan remaja pada tahun 1995 ialah kira-kira 19.2 % daripada keseluruhan penduduk Malaysia.
Ø Menjelang tahun 2020 bilangan ini akan bertambah kepada 20 juta orang.
Ø Kedudukan ini menjadikan remaja sebagai satu kumpulan penting dalam meneraju masa depan negara.
Ø Tindakan pencegahan perlu dilakukan segera untuk membendung lebih ramai lagi pelajar terjebak dengan keruntuhan moral.
Hirerki Peratusan Keterlibatan Salahlaku Remaja Johor
Bil
|
Jenis Salah laku
|
Darjah keterlibatan (%)
|
1
|
Lepak
|
49.9
|
2
|
Bergaduh
|
48.8
|
3
|
Baca/tonton bahan /cerita lucah
|
29.7
|
4
|
Bertumbuk
|
24.6
|
5
|
Memberontak
|
22.8
|
6
|
Vandalisme
|
17.9
|
7
|
Merokok
|
16.1
|
8
|
Minum arak
|
10.6
|
9
|
Gangsterisme
|
8.3
|
10
|
Peras ugut
|
7.3
|
11
|
Bercumbuan/khalwat
|
6.2
|
12
|
Lari dari rumah
|
4.9
|
13
|
Pil khayal/ectacy
|
3.9
|
14
|
Menghisap dadah/ganja
|
3.6
|
15
|
Konsi gelap
|
3.2
|
16
|
Persetubuhan haram
|
1.9
|
17
|
Melacurkan diri
|
1.3
|
18
|
Hamil/gugurkan kandungan
|
0.7
|
Sumber: Jabatan Kebajikan Masyarakat
Jadual 2.: Tangkapan juvana terlibat dengan jenayah tahun 1990 hingga 1997
Jenis Jenayah
|
1990
|
1991
|
1992
|
1993
|
1994
|
1995
|
1996
|
1997
|
Bunuh
|
6
|
7
|
17
|
14
|
12
|
7
|
26
|
26
|
Samun
|
51
|
23
|
60
|
62
|
51
|
58
|
68
|
108
|
Rogol
|
28
|
25
|
37
|
50
|
66
|
70
|
95
|
117
|
Mendera
|
84
|
58
|
112
|
112
|
103
|
154
|
263
|
357
|
Pecah rumah
|
458
|
317
|
482
|
539
|
430
|
472
|
399
|
523
|
Mencuri
|
709
|
504
|
827
|
969
|
930
|
2,134
|
1,130
|
1,065
|
Jumlah besar
|
1,363
|
934
|
1,535
|
1,746
|
1,592
|
2,895
|
1,999
|
2,196
|
Ø Remaja /pelajar merupakan aset negara, penyambung warisan dan masa depan negara.
Ø Remaja pada alaf ini berhadapan dengan cabaran yang sangat hebat, berhadapan dengan teknologi dan modenisasi.
Ø Keluarga, sekolah, komuniti, pemimpin dan kerajaan harus sama-sama berganding bahu membentuk sahsiah diri pelajar dari terjerumus kepada keruntuhan akhlak yang boleh memusnahkan masa depan negara.
No comments:
Post a Comment