Tuesday 11 September 2012

GEJALA SOSIAL - LANGKAH MENGATASI

1. Peranan ibu bapa adalah amat penting dalam memberikan perhatian yang serius terhadap anak-anak mereka. Ibu bapa mestilah memperhatikan setiap gerak-geri atau pergerakan anak-anak mereka. Ibu bapa hendaklah sentiasa mengetahui dan mengenal pasti masalah yang dihadapi oleh anak mereka serta sanggup meluangkan masa untuk mengatasai masalah tersebut. Ibu bapa juga seharusnya mengetahui rakan-rakan anak mereka dan sentiasa memastikan anak-anak mereka berkawan dan bergaul dengan mereka yang mempunyai kedudukkan moral yang baik. Selain itu ibu bapa hendaklah menghabiskan sebahagian daripada masa seharian bersama anak-anak mereka dengan memberikan keyakinan, keberanian, mewujudkan sikap positif terhadap masalah, emosi dan keputusan. Selain itu tingkatkan penghayatan anak-anak terhadap agama, nilai-nilai murni, motivasi, melatih anak cara bersopan, prinsip-prinsip akauntabiliti, tepati janji, berketerampilan, menunjukkan keperibadian yang mulia, amanah, sanggup menerima kelemahan diri serta meneroka potensi anak. Ibu bapa hendaklah menjadi role model kepada anak.

2.
Pendekatan akademik. Ini boleh dilakukan dengan menambahkan aktiviti-aktiviti berteraskan akademik dan separa akademik seperti kegiatan ko-kurikulum di sekolah. Begitu juga dengan perubahan-perubahan teknik-teknik pengajaran seperti penggunaan komputer, video, bantuan alat pandang dengar dan teknik pengajaran luar kelas.

3.
Mewujudkan sistem perundangan di sekolah. Peruntukan undang-undang di peringkat sekolah boleh menimbulkan rasa takut di kalangan pelajar sekolah, di samping mengurangkan beban dan tanggungjawab pihak sekolah dan pihak ibu bapa dalam pengawasan disiplin.

4.
Penguatkuasaan Undang-Undang oleh pihak berkuasa seperti polis. Bidang kuasa polis yang sedia ada perlu digunakan oleh pihak pentadbir sekolah dalam mendisiplinkan pelajar-pelajar. Pihak pentadbir hendaklah mengambil kesempatan dengan merujuk kepada pihak berkuasa bagi menatasi masalah ini.

5. Langkah-langkah pencegahan yang bersesuaian hendaklah diadakan seperti kaunseling di peringkat sekolah. Kaunseling di peringkat sekolah adalah penting dalam membantu remaja mengatasi masalah mereka. Program ini akan lebih bermakna sekiranya kaunselor-kaunselor yang berkelayakan dan berpengalaman dilantik dalam memantapkan pelaksanaan dan keberkesanan kaunseling tersebut.

11 comments:

  1. Thanks a lot!!!

    ReplyDelete
  2. meletoplah... ma kasi.. dapat membantu saya yuntuk bwt pbs karangan bm

    ReplyDelete
  3. tq... but xde ke, cara diri sendiri menangani masalah sosial... ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. mcm mne dgn mendekatkan diri kepada agama dan mengingati tuhan.

      Delete
    2. masa susah je jangan ingat tuhan...masa senang pun ingat kat tuhan la...tu la caranya

      Delete
  4. THX ALOTTTT.....its very helpful to do my BM karangan.

    ReplyDelete
  5. thanks:) cikgu ;)

    ReplyDelete
  6. robert ditimpa malang

    ReplyDelete
  7. Tak membantu langsung..-,-----,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-DEEZ NUTS okok add friend steam aku name WeAboo Alert

    ReplyDelete
  8. Post ni berguna terima kasih :) ;)

    ReplyDelete