Wednesday, 26 September 2012

CONTOH KARANGAN BERFORMAT LAPORAN


FORMAT KARANGAN JENIS LAPORAN
·         Karangan jenis ini menghendaki anda melaporkan sesuatu peristiwa yang didengar atau dilihat.
·         Hendaklah disampaikan dengan tepat dan mudah difahami.
·         Dalam membuat karangan berbentuk laporan , kamu hendaklah menggunakan butir-butir yang munasabah atau lojik.
·         Kamu perlu memastikan jenis laporan, sama ada laporan aktiviti persatuan, perayaan, sambutan, perasmian, atau lawatan ke sesuatu tempat.
·         Untuk laporan aktiviti persatuan sertakan nama ahli jawatankuasa, sejarah penubuhan, jumlah ahli, dan aktiviti sepanjang tahun. Pelapor mesti berjawatan setiausaha.
·         Untuk laporan lawatan pula , tulis apa yang dilihat, dirasa, dan dialami serta kesan lawatan terhadap pembelajaran.
·         Penulisan mengikut perkembangan peristiwa, yang dahulu didahulukan.
·         Gunakan bahasa yang ringkas dan padat
Tajuk Laporan        :        Ditulis dengan huruf besar pada setiap awal kata dan digaris  atau ditulis dengan huruf besar semuanya. Tajuk hendaklah ditulis ditengah-tengah. Boleh ditulis dalam dua baris jika tajuk terlalu panjang.
Isi Laporan   :        Bermula dengan pendahuluan dan diakhiri dengan penutup.
Pengakuan pelapor:         Ditulis di sebelah kiri selepas perenggan terakhir.
Tarikh          :        Ditulis di sebelah kanan laporan,setentang dengan pengakuan pelapor.
Tandatangan pelapor        Ditulis di sebelah kiri bahagian bawah selepas pengakuan pelapor.
Nama Pelapor         :        Ditulis dengan huruf besar di dalam kurungan selepas tandatangan.
Jawatan Pelapor   : Ditulis di sudut kiri bahagian bawah laporan dan dibubuh tanda koma  di  hujungnya . Seterusnya  ditulis nama persatuan yang diwakili
 
Persatuan Bahasa Malaysia di sekolah anda telah mengadakan lawatan ke Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur baru –baru ini. Anda sebagai setiausaha persatuan itu dikehendaki menulis satu laporan lengkap tentang lawatan tersebut. Tulis laporan itu.
Laporan Lawatan Sambil Belajar ke Dewan Bahasa dan Pustaka.
Pada cuti penggal kedua yang lalu, Persatuan Bahasa Malaysia, Sekolah Menengah Sri KDU, Kota Damansara telah mengadakan lawatan sambil belajar ke Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur. Lawatan yang diadakan pada hari Sabtu, 19 Mei 2012 disertai oleh sebanyak 40 orang ahli persatuan dan dua orang guru penasihat.
Objektif lawatan tersebut adalah untuk mengenali buku-buku bermutu keluaran DBP, mengetahui cara-cara buku diterbitkan, dan untuk menimba pengetahuan selaras dengan konsep lawatan sambil belajar.
Sebelum bertolak, guru penasihat kami mengingatkan para pelajar supaya menjaga disiplin dan nama baik sekolah semasa di sana. Selepas mendengar pesanan beliau, barulah rombongan kami bertolah dari sekolah.
Kami tiba di Dewan Bahasa dan Pustaka tepat pukul 11.00 pagi. Rombongan kami disambut oleh Pegawai Perhubungan Awam Dewan Bahasa dan Pustaka. Beliau memberi penerangan tentang sejarah penubuhan DBP dan tujuan penubuhannya. Kami juga diberi taklimat ringkas tentang bahagian-bahagian yang akan kami lawati. Sebelum itu, kami diberi satu naskah majalah Pelita Bahasa keluaran DBP secara percuma.
Tempat pertama yang menjadi destinasi kami adalah ke bahagian pameran. Semasa berada di bahagian ini kami berpeluang melihat berbagai-bagai jenis buku yang dikeluarkan oleh DBP sama ada buku-buku lama atau buku-buku baru. Buku-buku tersebut ditulis dalam bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris yang merangkumi buku-buku agama, politik, ekonomi, dan bahasa. Kami juga berpeluang mengenali berbagai-bagai jenis majalah seperti majalah Pelita Bahasa, Dewan Masyarakat, Dewan Siswa, Dewan Pelajar dan lain-lain. Kami juga diberi beberapa maklumat tentang buku-buku dan majalah-majalah tersebut terutamanya apabila timbul beberapa kemusykilan.
Selepas itu, kami dibawa ke bahagian pencetakan. Di sini, kami melihat dengan jelas cara-cara buku dan majalah dicetak. Kami perhatikan buku-buku tersebut dicetak dengan begitu pantas dengan menggunakan alat-alat yang canggih, teknik-teknik yang sistematik, yang diusahakan oleh pekerja-pekerja yang mahir dan cekap. Kami juga dapat melihat dengan jelas cara buku-buku itu dijilid, disusun, dan sebagainya.
Sebelum pulang, kami tidak melepaskan peluang untuk membeli beberapa buah buku bagi kegunaan kami. Hal ini demikian kerana kami diberi potongan harga istimewa oleh pihak Dewan Bahasa dan Pustaka. Kira-kira pukul 3.00 petang, selepas dihidangkan jamuan ringan, kami mula bertolak keluar dari perkarangan DBP. Lawatan tersebut telah menimbulkan banyak faedah kepada kami. Antara faedahnya ialah kami dapat mengenali buku-buku bermutu keluaran DBP. Buku-buku tersebut didapati telah menjadi bahan rujukan utama sama ada oleh para pelajar, mahasiswa, mahupun orang perseorangan.
Selain itu, lawatan tersebut dapat menyemai minat dan budaya membaca di kalangan pelajar. Sekurang-kurangnya timbul keinsafan dan kesedaran di hati kami tentang betapa pentingnya membaca untuk menambah pelbagai maklumat dan pengetahuan. Lawatan sambil belajar yang kami anjurkan ini dianggap berkesan kerana kami dapat menimba ilmu dan meluaskan pengetahuan.
Walaupun lawatan seumpama ini pertama kali dianjurkan oleh persatuan kami, namun lawatan ini sangat berhasil. Harapan kami agar lebih banyak pelajar di sekolah ini menyertai lawatan sambil belajar pada masa depan.

DilaporkanOleh,                                                                       20 Mei 2012.
MuhdIzzat                       
 (MUHAMMAD IZZAT NASEER)
Setiausaha, Persatuan Bahasa Malaysia,
Sekolah Menengah Sri KDU, Kota Damansara.

104 comments:

  1. Terima Kasih atas perkongsiannya. :) It helps me a lot.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih, karangan laporan ini amat berguna bagi saya. untuk menduduki peperiksaan nanti InsyaAllah .. :)

      Delete
    2. best nye akak punya tuuut

      Delete
    3. x ponnn biase2 je tu

      Delete
  3. wah bestnya krngn laporan ini....TQ kak....! :) dn juak ats prkongsian ini...hrp2 laporn ini akn mmbntu sya dlm pljrn bhsa mlayu....insyaallah....! :)....

    ReplyDelete
  4. Replies
    1. bosan pon nk cakap kee

      Delete
  5. *bertolak bukan bertolah. bodohnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. manusia melakukan kesilapan.........tiada yang sempurna.....

      Delete
    2. macam pandai sgt je kau, kusut lah weh, at least cikgu ni tolong, tk mcm kau, comment je, bila nk maju? tgk diri sendiri sbelum ckp aa, dengki, spesis kau ni lah yg merosakkan kemajuan negara

      Delete
    3. wtf !!! benda kecil pon nak gaduh , ni la org malaysia =="

      Delete
    4. Itulah orang Malaysia suka cari pasal untuk perkara yang kecil... Memang orang yang buat heboh itu akalnya sempit bagaikan longkang yang disumbat penuh dengan sampah..

      Delete
    5. inilah Malaysia

      Delete
    6. HAHAHAHAHAHAHAHAH

      Delete
    7. wow!! terlalu banyak anonymous

      Delete
  6. thank u sgt berguna...

    ReplyDelete
  7. Ur karagan are so nice la I liked

    ReplyDelete
  8. Karangan Kempen Penggunaan Bahasa Baku? Macam mana nak buat?

    ReplyDelete
  9. best nye karangan nie...TERBAEK!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  10. akak pernah main kocak x?

    ReplyDelete
  11. Karangan yg baik ;-) !

    ReplyDelete
  12. sape tulis bertolak bukan bertolah le bodu wtf!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bahasa menunjukkan budi pekerti. Nauzubillah..

      Delete
    2. saya amat suka dia punya persepsi kerana dia bertepatan dengan format pt3...saya juga dapat mengetahui cara cara untuk membuat laporan....sebagai seorang pelajar,kita haruslah bertanggungjawab terhadap agama,bangsa,negara kerana di mana ada kemahuan di situ ada highway karak lama yang berhantu eee seramnyer...sekian terima kasih..assalammualaikum wbt...byeeeeeeeee

      Delete
  13. not bad! hahaha thanks bgi penjelasan yg at atas tu.. sbenarnya buat krangan LAPORAN ni sng jer.. cuma prlu afal format jer kan? :) alhamdulillah skng dh boley buat karangan laporan dgn senang :)

    ReplyDelete
  14. sangat teruk pegi rumah saye....saya ajar cara buat karangan yg betul....free je tau

    ReplyDelete
  15. laporan ringkas ade x ?? untuk perkhemahan punye..nk buat nota pengakap lencana usaha kene buat laporan perkhemahan ngan laporan mengembara 6km ...

    ReplyDelete
  16. Tolong buat karangan"Laporan Ke Pesta Buku"....

    ReplyDelete
  17. thanks for this karangan....
    Insya'allah dpt membantu say untuk peperiksaan nanti....

    ReplyDelete
  18. heyy, anyway thanks. hope got as more essay as you can :)

    ReplyDelete
  19. fak u ! ! ! aku dpat B sbb buat cam ni....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sbb kau bodo..kertas bm bkn krangan he dungu..kesalahan lain kau mungkin byk..JD jgn salahkan orang lain sbb kebodohan sendiri..

      Delete
    2. cuba check semula...mungkin awk slh buat kot

      Delete
  20. Thx ... sy ambil bhan anda sbg rujukan PT3 ...

    ReplyDelete
  21. Arigatou Sangat Membantu Post Anda!! Jangan Lupa Ya Kunjungi Balik Blog Saya
    http://aikawafaith.blogspot.com/

    ReplyDelete
  22. ,This is amazing! Visit http://clashofclanshackunlimitedgems.com/ - you receive free Clash of Clans gems instantly! Everybody uses this now! (ePRmW771HM)

    ReplyDelete
  23. Thareq Gemuk pukimak dia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia memang Gemuk Pon

      Delete
  24. Thareq Gemuk mkan taik

    ReplyDelete
  25. Thareq Bontot ai xD

    ReplyDelete
  26. Syahid Perangai macam setan suka ain

    ReplyDelete
  27. anis suka iman

    ReplyDelete
    Replies
    1. BOHONG !!! FITNAH SEMATA2

      Delete
    2. stamil suka shima

      Delete
  28. semua itu adalah benar belaka

    ReplyDelete
  29. kecuali tentang iman

    ReplyDelete
  30. ASLKM TUAN RUMAH. MOHON SHARE UNTUK PERKONGSIAN ILMU.

    ReplyDelete
  31. ada kesilapan tatabahasa pada perenggan keenam baris keenam.. Antara faedah-faedahnya.. sepatutnya antara faedahnya atau faedah-faedahnya sebab antara faedah sudah menenjukkan lebih dari satu atau majmuk dan faedah-faedahnya juga menunjukkan majmuk.. Terima Kasih :)

    ReplyDelete
  32. Realy helpful..............but as what the others say there are few mistakes..............but nevermind everyone does mistakes............good job!!!!!

    ReplyDelete
  33. Its the nature everyone does mistakes...............

    ReplyDelete
    Replies
    1. ape la yang dia ni merepek..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................sila beri komen ye

      Delete
    2. Dia cakap BI la...takkan tak tau

      Delete
  34. boleh tak awak upload karangan loporan mengenai sambutan hari raya:-)

    ReplyDelete
  35. saja mmbaca..BTW tq for this essei

    ReplyDelete
  36. tq ... tolong saya ... laporan lawatan ke langkawi selama 3 hari cane . still pening lg ... :(

    ReplyDelete
  37. i like this essay...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau tak masukkan tarikh..markah dipotong tak...

      Delete
    2. Klau format x lengkap kena potong 3 markah dn turun aras cemerlang jadi aras baik .. sbb tarikh penting klau buat karangan laporan .. klau tk lengkap sebahagian potong 1 - 2 markah ..

      Delete
  38. Selamat sejahtera cikgu.Nama saya Sathya.Saya seorang pelajar pt3.Bolehkah cikgu menyemak dan menanda karangan yang saya tulis?

    ReplyDelete
  39. bosan . pnjg sgt

    ReplyDelete
  40. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  41. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  42. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  43. gk ada laporan tentang vokal grup ya?

    ReplyDelete
  44. thank you nasib baik ade rujukan alhamdulilah

    ReplyDelete
  45. Mei kena hrf besr > MEI

    ReplyDelete
  46. asal admin x delete comment org yg dislike karengan nie?

    ReplyDelete
  47. alhamdulillah saya sudah faham macam mana nk buat krngan laporan terima kasih

    ReplyDelete
  48. if you make your dreams become true
    the first thing you must to do is wake up

    ReplyDelete
  49. Stupid ananomious there's a lot of you talking about some fucking stuff...!

    ReplyDelete
  50. klau nak buat karangan laporanprogram khidmat bakti masyarakat macam mane?

    ReplyDelete