Wednesday, 26 September 2012

CONTOH KARANGAN BERFORMAT LAPORAN

FORMAT KARANGAN JENIS LAPORAN
·         Karangan jenis ini menghendaki anda melaporkan sesuatu peristiwa yang didengar atau dilihat.
·         Hendaklah disampaikan dengan tepat dan mudah difahami.
·         Dalam membuat karangan berbentuk laporan , kamu hendaklah menggunakan butir-butir yang munasabah atau lojik.
·         Kamu perlu memastikan jenis laporan, sama ada laporan aktiviti persatuan, perayaan, sambutan, perasmian, atau lawatan ke sesuatu tempat.
·         Untuk laporan aktiviti persatuan sertakan nama ahli jawatankuasa, sejarah penubuhan, jumlah ahli, dan aktiviti sepanjang tahun. Pelapor mesti berjawatan setiausaha.
·         Untuk laporan lawatan pula , tulis apa yang dilihat, dirasa, dan dialami serta kesan lawatan terhadap pembelajaran.
·         Penulisan mengikut perkembangan peristiwa, yang dahulu didahulukan.
·         Gunakan bahasa yang ringkas dan padat
Tajuk Laporan        :        Ditulis dengan huruf besar pada setiap awal kata dan digaris  atau ditulis dengan huruf besar semuanya. Tajuk hendaklah ditulis ditengah-tengah. Boleh ditulis dalam dua baris jika tajuk terlalu panjang.
Isi Laporan   :        Bermula dengan pendahuluan dan diakhiri dengan penutup.
Pengakuan pelapor:         Ditulis di sebelah kiri selepas perenggan terakhir.
Tarikh          :        Ditulis di sebelah kanan laporan,setentang dengan pengakuan pelapor.
Tandatangan pelapor        Ditulis di sebelah kiri bahagian bawah selepas pengakuan pelapor.
Nama Pelapor         :        Ditulis dengan huruf besar di dalam kurungan selepas tandatangan.
Jawatan Pelapor   : Ditulis di sudut kiri bahagian bawah laporan dan dibubuh tanda koma  di  hujungnya . Seterusnya  ditulis nama persatuan yang diwakili
 
Persatuan Bahasa Malaysia di sekolah anda telah mengadakan lawatan ke Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur baru –baru ini. Anda sebagai setiausaha persatuan itu dikehendaki menulis satu laporan lengkap tentang lawatan tersebut. Tulis laporan itu.
Laporan Lawatan Sambil Belajar ke Dewan Bahasa dan Pustaka.
Pada cuti penggal kedua yang lalu, Persatuan Bahasa Malaysia, Sekolah Menengah Sri KDU, Kota Damansara telah mengadakan lawatan sambil belajar ke Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur. Lawatan yang diadakan pada hari Sabtu, 19 Mei 2012 disertai oleh sebanyak 40 orang ahli persatuan dan dua orang guru penasihat.
Objektif lawatan tersebut adalah untuk mengenali buku-buku bermutu keluaran DBP, mengetahui cara-cara buku diterbitkan, dan untuk menimba pengetahuan selaras dengan konsep lawatan sambil belajar.
Sebelum bertolak, guru penasihat kami mengingatkan para pelajar supaya menjaga disiplin dan nama baik sekolah semasa di sana. Selepas mendengar pesanan beliau, barulah rombongan kami bertolah dari sekolah.
Kami tiba di Dewan Bahasa dan Pustaka tepat pukul 11.00 pagi. Rombongan kami disambut oleh Pegawai Perhubungan Awam Dewan Bahasa dan Pustaka. Beliau memberi penerangan tentang sejarah penubuhan DBP dan tujuan penubuhannya. Kami juga diberi taklimat ringkas tentang bahagian-bahagian yang akan kami lawati. Sebelum itu, kami diberi satu naskah majalah Pelita Bahasa keluaran DBP secara percuma.
Tempat pertama yang menjadi destinasi kami adalah ke bahagian pameran. Semasa berada di bahagian ini kami berpeluang melihat berbagai-bagai jenis buku yang dikeluarkan oleh DBP sama ada buku-buku lama atau buku-buku baru. Buku-buku tersebut ditulis dalam bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris yang merangkumi buku-buku agama, politik, ekonomi, dan bahasa. Kami juga berpeluang mengenali berbagai-bagai jenis majalah seperti majalah Pelita Bahasa, Dewan Masyarakat, Dewan Siswa, Dewan Pelajar dan lain-lain. Kami juga diberi beberapa maklumat tentang buku-buku dan majalah-majalah tersebut terutamanya apabila timbul beberapa kemusykilan.
Selepas itu, kami dibawa ke bahagian pencetakan. Di sini, kami melihat dengan jelas cara-cara buku dan majalah dicetak. Kami perhatikan buku-buku tersebut dicetak dengan begitu pantas dengan menggunakan alat-alat yang canggih, teknik-teknik yang sistematik, yang diusahakan oleh pekerja-pekerja yang mahir dan cekap. Kami juga dapat melihat dengan jelas cara buku-buku itu dijilid, disusun, dan sebagainya.
Sebelum pulang, kami tidak melepaskan peluang untuk membeli beberapa buah buku bagi kegunaan kami. Hal ini demikian kerana kami diberi potongan harga istimewa oleh pihak Dewan Bahasa dan Pustaka. Kira-kira pukul 3.00 petang, selepas dihidangkan jamuan ringan, kami mula bertolak keluar dari perkarangan DBP. Lawatan tersebut telah menimbulkan banyak faedah kepada kami. Antara faedah-faedahnya ialah kami dapat mengenali buku-buku bermutu keluaran DBP. Buku-buku tersebut didapati telah menjadi bahan rujukan utama sama ada oleh para pelajar, mahasiswa, mahupun orang perseorangan.
Selain itu, lawatan tersebut dapat menyemai minat dan budaya membaca di kalangan pelajar. Sekurang-kurangnya timbul keinsafan dan kesedaran di hati kami tentang betapa pentingnya membaca untuk menambah pelbagai maklumat dan pengetahuan. Lawatan sambil belajar yang kami anjurkan ini dianggap berkesan kerana kami dapat menimba ilmu dan meluaskan pengetahuan.
Walaupun lawatan seumpama ini pertama kali dianjurkan oleh persatuan kami, namun lawatan ini sangat berhasil. Harapan kami agar lebih banyak pelajar di sekolah ini menyertai lawatan sambil belajar pada masa depan.

DilaporkanOleh,                                                                       20 Mei 2012.
MuhdIzzat                       
 (MUHAMMAD IZZAT NASEER)
Setiausaha, Persatuan Bahasa Malaysia,
Sekolah Menengah Sri KDU, Kota Damansara.

32 comments:

  1. Terima Kasih atas perkongsiannya. :) It helps me a lot.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih, karangan laporan ini amat berguna bagi saya. untuk menduduki peperiksaan nanti InsyaAllah .. :)

      Delete
    2. best nye akak punya tuuut

      Delete
  3. wah bestnya krngn laporan ini....TQ kak....! :) dn juak ats prkongsian ini...hrp2 laporn ini akn mmbntu sya dlm pljrn bhsa mlayu....insyaallah....! :)....

    ReplyDelete
  4. *bertolak bukan bertolah. bodohnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. manusia melakukan kesilapan.........tiada yang sempurna.....

      Delete
    2. macam pandai sgt je kau, kusut lah weh, at least cikgu ni tolong, tk mcm kau, comment je, bila nk maju? tgk diri sendiri sbelum ckp aa, dengki, spesis kau ni lah yg merosakkan kemajuan negara

      Delete
    3. wtf !!! benda kecil pon nak gaduh , ni la org malaysia =="

      Delete
  5. thank u sgt berguna...

    ReplyDelete
  6. Ur karagan are so nice la I liked

    ReplyDelete
  7. Karangan Kempen Penggunaan Bahasa Baku? Macam mana nak buat?

    ReplyDelete
  8. best nye karangan nie...TERBAEK!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  9. akak pernah main kocak x?

    ReplyDelete
  10. Karangan yg baik ;-) !

    ReplyDelete
  11. sape tulis bertolak bukan bertolah le bodu wtf!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bahasa menunjukkan budi pekerti. Nauzubillah..

      Delete
  12. not bad! hahaha thanks bgi penjelasan yg at atas tu.. sbenarnya buat krangan LAPORAN ni sng jer.. cuma prlu afal format jer kan? :) alhamdulillah skng dh boley buat karangan laporan dgn senang :)

    ReplyDelete
  13. sangat teruk pegi rumah saye....saya ajar cara buat karangan yg betul....free je tau

    ReplyDelete
  14. laporan ringkas ade x ?? untuk perkhemahan punye..nk buat nota pengakap lencana usaha kene buat laporan perkhemahan ngan laporan mengembara 6km ...

    ReplyDelete
  15. Tolong buat karangan"Laporan Ke Pesta Buku"....

    ReplyDelete
  16. thanks for this karangan....
    Insya'allah dpt membantu say untuk peperiksaan nanti....

    ReplyDelete
  17. heyy, anyway thanks. hope got as more essay as you can :)

    ReplyDelete