Friday, 30 September 2011

KOMSAS - Sajak Bangkitlah

Maksud
Rangkap 1
Penyajak menyeru anak bangsanya agar sedar daripada terlena dibuai kelalaian. Negara sudah lama merdeka dan semakin maju.
Rangkap 2
Negara kita semakin makmur dan bangsa-bangsa asing sibuk merebut kekayaan tanah air. Penyajak tertanya-tanya mengapa anak bangsanya masih leka.
Rangkap 3
Penyajak menyeru anak bangsanya supaya bangkit dari lena agar mereka tidak menyesal. Kekayaan hasil bumi negara semakin berkurangan dek pembangunan.
Rangkap 4
Penyajak berasa risau akan masa depan bangsanya yang mungkis terus ketinggalan dan hidup dalam kesusahan. Beliau tidak mahu bangsanya berputih mata.
Rangkap 5
Jikalau bangsanya tidak mahu perkara itu berlaku, mereka perlu bangkit dan berusaha. Masih ada waktu dan kesempatan mereka untuk maju dan mengejar arus pembangunan.

Tema
Kesedaran anak bangsa perlu untuk bangkit daripada leka dalam mengejar arus pembangunan selepas kemerdekaan. Mereka harus merebut kemakmuran negara agar tidak menyesal.
Persoalan

1. Persoalan kepentingan mengejar arus pembangunan.Arus pembangunan perlu disedari dan diikuti oleh anak-anak.


2. Persoalan kemajuan dan pembangunan negara tidak akan menunggu sesiapa yang leka.Kemajuan dan pembangunan negara tidak akan menunggu sesiapapun.


3. Persoalan sumber bumi dan khazanah negara semakin berkurangan.Hal ini perlu disedari oleh semua orang.


4. Persoalan masa depan anak bangsa yang masih leka. Kelekaan anak bangsa merunsingkan penyajak tentang masa depan mereka.

Bentuk

1. Bebas


2. Terdapat 5 rangkap


3. Rima akhir baris-baris ayat

Rangkap 1 terdapat 4 baris ayat. Rima akhirnya abcd.

Rangkap 2 terdapat 4 baris ayat. Rimanya abbbc

Rangkap 3 terdapat 5 baris ayat. Rima akhirnya abccd

Rangkap 4 terdapat 5 baris ayat. Rima akhirnya abcde

Rangkap 5 terdapat 4 baris ayat. Rima akhirnya abcd

Nada
Patriotik

Gaya Bahasa

1. Ayatnya pendek-pendek

Contohnya : bangkitlah

2. Diksi – mudah difahami dan puitis

Contohnya : Anak-anak yang sedang lena

3. Aliterasi – perulangan konsonan’n’

Contohnya : burung-burung berterbangan di udara

4. Asonansi – perulangan vokal ’a’

Contohnya: : Anak-anak yang sedang lena

5. Sinkope

Contohnya; kau

6. Perlambangan

Contohnya ; anak-anak, matahari, puncak gunung, madu bumi, perut belantara

7. Personifikasi

Contohnya : burung-burung belum menjamah awan.

Nilai

1. Nilai kegigihan.. Kegigihan diperlukan untuk mengejar kekayaan..


2. Nilai kerjasama ..Semangat ini diperlukan untuk merebut peluang yang ada.


3. Nilai kerajinan. Kerajinan diperlukan untuk memajukan diri.

Pengajaran

1. Kita tidak boleh leka walaupun telah merdeka.


2. Kita perlulah merebut peluang yang ada.


3. Kita perlulah bersaing dengan bangsa lain untuk maju.


4. Kita janganlah leka kerana kelekaan menyebabkan kita menderita dan terus dihimpit kemiskinan.

Latihan

1. Apakah yang dimaksudkan oleh penyajak dengan perkataan bangkitlah?

Jawapan: sedarlah/ insaflah

2. Apakah unsur gaya bahasa kaumakan?

Jawapan: sinkope

No comments:

Post a Comment