Kebanyakan pelajar mengadaptasikan media
digital ini sebagai tempat untuk mereka berdialog, sebagai sumber utama
isu semasa, sokongan serta bantuan akademik dari rakan sepegajian dan
membangunkan komuniti maya.
Menaikan semangat dan motivasi Pelajar
khasnya dan remaja umumnya amat mudah terkesan atau terpengaruh dengan
keadaan persekitaraannya. Begitu juga dengan laman sosial, jika mereka
mempunyai rangkaian rakan yang positif ataupun mengikuti mana-mana
persatuan maya dalam laman web sosial tersebut yang sentiasa memberi
kata-kata semangat dan positif, ini serba sedikit akan memberi kesan kepada semangat mereka untuk mejadi seorang yang berjaya dan bermotivasi untuk menjadi seorang yang cemerlang.
Mudah untuk membuat hubungan Seperti
yang diketahui fungsi utama laman sosial ini adalah untuk bersosial,
dan keupayaan media ini telah mengembangkan hubungan antara rakan-rakan
atau ahli keluarga mereka. Fungsi ini memberi peluang kepada para
pelajar untuk membina hubungan baru, atau membaiki hubungan mereka
dengan rakan mereka yang kurang rapat ketika offline atau di dalam kuliah.
Melalui kaedah ini mereka juga dapat
menerokai masalah yang mereka hadapi dengan rakan yang mungkin mempunyai
masalah yang sama atau hanya mencari bantuan akademik, ini secara tidak
langsung memperkuatkan kemahiran komunikasi mereka sekaligus
meningkatkan pengetahuan mereka.
Hal ini kerana ada kajian yang dilakukan oleh pelajar dari Universiti Maryland,
Amerika Syarikat pada tahun 2007 “Pelajar yang agak keberatan untuk
bercakap di dalam kelas melibatkan diri mereka dalam perbincangaan
melalui blog dan juga mereka menulis untuk audien internet.”
Oleh itu, kita dapat lihat bahawa lahirnya laman
web sosial dapat membantu pelajar yang mungkin lemah dalam kelas,
tetapi hakikatnya mereka berkembang dari segi pembelajaran mereka.
Tidak lagi keseorangan serta berhubung dengan dunia luar
Tidak
semua pelajar seorang yang memiliki kemahiran untuk berkomunikasi
dengan baik di kalangan rakan mereka atau jenis yang pemalu atau
pendiam.
Atau bagi mereka yang memiliki masalah
untuk berhubung dengan orang lain atas sebab tersendiri, seperti kurang
berkeyakian, malu dengan penampilan diri dan sebagainya.
Laman web sosial memberi alternatif
untuk mereka berkomunikasi dan dengan interaksi yang konsistan mampu
untuk meningkatkan keyakinan mereka untuk berhadapan dengan masyarakat
dan mengadakan hubungan susualan yang baik dengan mereka di dunia yang
nyata.
Dalam laporan kajian yang dikeluarkan oleh Jacobsen & Forste
pada tahun 2011, mereka telah menemui laman web sosial dan komunikasi
telefon mudah alih menyumbang kepada interaksi sosial secara face to face, dan bukan mengambil alih peranan itu. (Ann, 2010)
Bersangkaan baik pada diri sendiri – positif dan berkeyakinan
Penggunaan
laman web sosial mampu untuk menjadikan sesorang itu berkeyakinan
dengan diri dan gembira. Menurut kajian CommonSense Media di laman
webnya http://www.commonsensemedia.org,
75% kajian yang dilakukan ke atas pelajar 13 ke 17 tahun menunjukkan
perkembangan yang baik dari segi emosi mereka, ini termasuklah dari segi
keyakinan, kegembiraan, rasa simpati kepada orang lain dan berpandangan
baik tentang diri mereka dan cuma 8% yang mempunyai sifat yang agak
negatif setelah menggunakan laman web sosial seperti menjadi pemalu
ataupun tertekan. (Study, 2012)
Kecenderungan pembelajaran yang berubah
Dengan
persekitaran di laman web sosial yang menjadikan ianya satu trend yang
sudah tidak dapat dielakkan lagi, dan bagi komuniti pelajar mengambil
manfaat dari teknologi ini.
Pertama, mereka mendapati perkembangan
dari segi hubungan sosial adalah amat penting dan melalui komuniti maya
yang dibentuk dalam laman web sosial membolehkan mereka mengambil
manfaat dari penglibatan mereka dalam komuniti yang disertai itu.
(Pudelko, 2003)
Kedua, bersosial dan belajar adalah
dalam arus yang sehala yang mana menjadikan pembelajaran itu satu proses
bersosial. Ketiga, maksud pembelajaran itu dicapai melalui penglibatan
mereka dan ianya dapat dicapai apabila pembelajaran itu diaplikasikan ke
dalam kehidupan seharian mereka.
Secara rumusannya, aspek-aspek ini
memberi kesan bahawa penglibatan dalam komuniti laman sosial memberi
asas kepada pembelajaran sekaligus membina identiti pelajar tersebut.
Secara keseluruhannya, psikologi pelajar
itu adalah penting bagi menyumbang kepada prestasi akademik yang
memberangsangkan dan konsep pembelajaran yang baru melalui laman web
sosial serba sedikit memberi kesan yang baik kepada para pelajar.
Hal ini disebabkan beberapa faktor
yang besar iaitu, persekitaraan pembelajaran yang bebas yang mana
pelajar dapat mengawal secara keseluruhan pilihan mereka dari segi
relevan kandungan, topik yang spesifik, dengan beberapa faktor ini juga
dapat menyumbang kepada peningkatan aktiviti pembelajaran dan kefahaman
pelajar tersebut.
Sumber : gayahidupinternet.com
No comments:
Post a Comment