Saturday 25 August 2012

CAKAP AJUK CAKAP PINDAH

Cakap Ajuk Cakap Pindah

1.             Bentuk-bentuk cakap pindah atau perbualan berupa soalan atau dalam bentuk tanda soal hendalah ditukar kepada bentuk kenyataan atau pernyataan.
 Contoh :
Cakap Ajuk              “Petang semalam engkau pergi ke mana?” Tanya Jusoh kepada Ali.
Cakap Pindah             Jusuh menanya Ali ke mana dia pergi pada petang semalamnya.

2.             Ayat-ayat untuk cakap pindah hendaklah dihubungkan dengan kata-kata penghubung dan juga kata depan.
Contoh:
Sudin                     : Man! Kita dah sampai ni. Jangan lupa, tanggal kasutmu sebelum kita menyeberang parit itu.
Man                        : Baiklah, Din. Nah, tolong pegang beg aku ni, Din!

Jawapan:              Sudin memberitahu Man yang mereka sudah sampai sambil mengingatkannya supaya menanggalkan kasut sebelum menyeberang parit besar tersebut. Man menyetujuinya tetapi meminta Sduin menolongnya memegang begnya.

3.             Beberapa kata ganti nama perlu diperhatikan, termasuklah kata ganti nama orang yang pertama. Kata ganti pertama dalam cakap ajuk tidak berubah kiranya yang bercakap itu diri yang pertama.
Contoh:
Cakap Ajuk               “Aku akan menjelaskan wang pendahuluan sewa rumah  sebelum akhir bulan ini,” Aku memberitahu penjual rumah
Cakap Pindah               Aku memberitahu penjual rumah yang aku akan menjelaskan wang pendahuluan sewa rumah sebelum akhir bulan ini.                  

4.             Kata ganti nama diri pertama dalam cakap ajuk menjadi diri kedua apabila yang bercakap itu didi yang kedua.
Contoh:
Cakap Ajuk                  Awak memberitahu saya. “Saya akan balik berjumpa orang tua saya pada hujung minggu ini.”
Cakap Pindah               Awak memberitahu saya yang awak akan balik berjumpa orang tua awak pada hujung minggu ini.

5.             Kata ganti diri pertama hendaklah diubah menjadi kata ganti diri ketiga apabila orang yang bercakap itu diri yang ketiga.
Contoh:
Cakap Ajuk                    Dia berpesan kepada saya, “Jika saya tidak datang menjemput awak sebelum pukul dua petang ini bolehlah awak balik sendiri dengan bas.”
Cakap Pindah                 Dia berpesan kepada saya bahawa jika dia tidak datang menjemput saya sebelum pukul dua petang bolehlah saya balik sendiri dengan bas.

6.             Kata ganti diri kedua tidak ada apa-apa perubahan kiranya yang dilawan bercakap itu diri kedua.
Contoh:
Cakap Ajuk                      “Awak selalu lewat datang ke pejabat,” kata saya kepada awak.
Cakap Pindah                   Saya memaklumkan kepadanya bahawa dia selalu lewat datang ke pejabat.

7.             Kata ganti diri kedua dalam cakap ajuk hendaklah menjadi kata ganti diri pertama apabila yang dilawan bercakap itu diri pertama.
 Contoh:
Cakap Ajuk             Dia berkata kepada saya,”Awak memang rajin tetapi segala kerja suka bertangguh-tangguh.”
Cakap Pindah          Dia memberitahu saya bahawa saya memang rajin tetapi segala kerja suka bertangguh-tangguh.

8.             Kata ganti diri kedua dalam cakap ajuk hendaklah dipindahkan menjadi diri ketiga apabila yang dilawan bercakap itu diri ketiga.
Contoh:
Cakap Ajuk                 Kata Samad kepada dia, “Tindakan awak itu membahayakan orang lain.”
Cakap Pindah              Samad memberitahu bahawa tindakannya membahayakan orang lain.

 9.             Beberapa perubahan dari segi masa juga diambil kira;
                                                sekarang                               =>           masa itu
                                                hari ini                                   =>           hari itu
                                                esok                                     =>           esoknya, keesokannya
                                                pagi tadi                                =>           pagi itu
                                                malam tadi                            =>           malam sebelumnya
                                                semalam                               =>           semalamnya
                                                tadi                                       =>           tadinya
                                                sini, di sini                             =>           situ, di situ
                                                ini                                         =>           itu
                                                begini                                    =>           begitu

10.          Apabila terdapat tanda baca atau tanda soal perlulah dihilangkan dan diganti dengan pemberitahuan sahaja.
Contoh:
Cakap Ajuk                         Jamal bertanya emaknya, “ Berapa ringgit harga seluar itu mak?”
Cakap Pindah                      Jamal menyoal emaknya berapa ringgit harga seluar itu.

No comments:

Post a Comment